לתרומות לחץ כאן

שמש מסתובבת סביב כדור הארץ או להיפך?

שאלה:

אם נאמר בתנ"ך "שמש בגבעון דום",משמע שהשמש מסתובבת סביב כדה"א,ולא להפך?

תשובה:

אין לזה משמעות, הרבה פעמים התנ"ך מדבר כפי התפיסה האנושית לסבר את האוזן, האדם תופס כאילו השמש היא זו שמסתובבת, מה לך יותר מהביטויים ביחס לה' יתברך בעצמה "עיני ה'" "היד החזקה" "ימינו" זרועו", "זקן ויושב בישיבה" ועוד ועוד….

ערב טוב.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. לגבי עיני ה' אפשר לאמר שזה לסבר את האוזן.
    אך לגבי צורת הארץ והשמיים? האם הם דברים רוחניים? לא ולא.
    השמש עמדה!
    וכדור הארץ? לדעת חז"ל הארץ שטוחה עם רקיע קשיח מעליה.

  2. יש לי את הראיות מהתלמוד מהמדרשים.
    מהלכה בשו"ע.
    הארץ שטוחה רקיע קשיח מעליה.

    כדור הארץ? המצאה יוונית…

    לגבי הרקיע הקשיח….האם אתם רוצים הוכחה?

  3. בזוהר כידוע מובא שהארץ כדור, אבל אין לי כל בעיה עם כך שחז"ל ידעו את המדע מחכמי המדע בזמנם, ולפי מגבלות הידיעה באותו הזמן, ויש דברים שהתברר שאינם נכונים, הדברים מפורשים ברמב"ם במורה נבוכים, ואין בכך כל חסרון, חז"ל עסקו בתורה ולא במדע, על המדע נאמר חכמה בגויים תאמין וניתן ללומדה מחכמי המדע. גם היום בנוגע למדע אנחנו מסתמכים על הידיעות מאנשי מקצוע וחכמי התורה לא עסוקים בכך.

  4. רבינו חננאל בחגיגה יג.
    לא סובר כמו שכתבת.
    צורת העולם נמסרה בקבלה מסיני – לא מחכמי המדע.

    תעיין בבקשה בירושלמי ברכות דפים ד-ה הרקיע קשיח עוביו מהלך 500 שנה או כדעת תנא אחר כשתי אצבעות. – אם אפשר תצרו עמי קשר טלפוני ואנשוחח בטלפון.
    אבל אין מחלוקת על כך שהוא קשיח!

  5. לדעתי יש לך טעות בהבנת דברי רבינו חננאל, מה שהוא אומר דברי קבלה מתייחס למה שממשיך ואומר שזה מעשה מרכבה, שים לב, מעשה מרכבה זה מה שאנחנו מכנים היום תורת הסוד, זה לא מעשה בראשית! וזה קשור מאוד גם להמשך דבריך, הרבה דברים בענין זה נאמרו בדרך רמז ומשל כמו כל תורת הסוד. עצם הבנת פיזיקת העולם, כפי שאמרתי הרמב"ם כותב שחכמים נסמכו בזה על ידיעות המדע בזמנם. אין לזה עסק וקשר עם תורה.

  6. עומק הקרקע מהלך 500 שנה ועובי הרקיע – זה פיזי – אם אני טועה ארצה לראות איפה הטעות – האם תהיו מוכנים לשוחח בטלפון? בבקשה ….

  7. יש הרבה דברים שנאמרו באופן פיזי כביכול וכבר כתבו אחרונים שהוא דרך גוזמא והמטרה היתה להראות שזה גדול או רחוק, הנדון ידוע לגבי סוגיות הגמרא באגדות החורבן במסכת גיטין ועוד, והדברים ידועים ואינני מבין מה טעם לדון בזה בכלל, אלו דברים פשוטים ונהירים לכל בר דעת. יש אץ הגמרא הידועה על החמה היוצא מחלונות ונכנסת אתה באמת חושב שיש בר דעת שחושב שהדברים כפשוטם? אלו הבלים. אני תמיד שמח לשוחח בטלפון אבל באמת אין לי מה להוסיף בנושא זה מלבד שתי הנקודות שכבר כתבתי: 1. יש לדעת ללמוד אגדה, לרוב זה משלים ודברי המחשה, כמצוי לרוב בכל תחומי האגדה בלי סוף [תיכף תאמר שגם אגדות רבה בר חנא הן כפשוטן… הכל משלים עמוקים]. 2. גם במקומות שכן כתבו עניני מדע, כתב הרמב"ם שהסתמכו בזה על חכמי זמנם מאומות העולם, כפי שראוי לעשות גם היום כאשר באים לפנינו סוגיות הלכתיות שמצריכות מידע מהמדע.

  8. האם רש"י סבר שחז"ל סוברים שהארץ שטוחה עם רקיע קשיח מעליה?
    האם יש הרבה מהראשונים שסברו כך היא דעת חז"ל וגם אחרונים?
    למשל אני יודע שהמהרז"ו בבראשית רבה ו,ח כותב שדעת חז"ל היא שהארץ והמים שטוחים ….
    חוק הכלים השלובים של המים אומר זאת בצד הטבעי שלהם.

  9. אז אשאל שאלה פשוטה ממה עשויים השמיים לפי חז"ל?
    מה עומק הקרקע לפי חז"ל?
    ואם הם למדו זאת מהבבלים או מחכמים אחרים איך הם קיבלו את הדברים שאי אפשר לבדוק אותם – למשל שעומק הקרקע היא מהלך 500 שנה…מי מדד? מי הוכיח? הבבליים?

    ואם אי אפשר לבדוק זאת למה הם כתבו שכך העומק?

  10. אני חוזר שוב שאינני בקי בסוגיא, אבל אין לי בעיה כלל אם כך היו סבורים, אולי אם אכתוב פעם רביעית את דברי הרמב"ם בענין תשתכנע יותר?

  11. כלל לא קראת מה שכתבתי??? ברור בעיני שכאשר מדברים דברים כאלו שאינם מדעיים ולא יכולים להיות מדעיים כפי שציינת, הם אינם אלא משלים בלבד, ומי שלומד את אגדות חז"ל כפשוטם לא שימש חכמים ואין לו מושג על אופן למידת חלק זה שבתורה כהוא זה. וכתבתי זאת.

  12. 1. מנין לך?
    2. אינני יודע, אבל זה משנה, זו האמת, ואין בה חיסרון כל שהוא. התורה אינה עוסקת במדע אלא בחכמת האלוקות. התורה עוסקת במהות, בתכלית, ברוח, ולא בפיזיקה.

  13. אז למה מביאים את הזוהר ויקרא י כהוכחה לכך שאנחנו חיים על כדור?
    ולגבי הפיזיקה – זה לא שייך.
    התורה עוסקת בצורת העולם.
    למשל בבא בתרא כה שיש שלושה מחיצות לעולם.
    זה לא קשור לפיזיקה אלא לגיאוגרפיה.
    יש רקיע קשיח מעלינו כמו שכתוב בירושלמי ברכות ד0ה – זה לא קשור לפיזיקה אלא לידע שהועבר מדור לדור מסיני.

  14. אני לא הבאתי את הזוהר ולא מרגיש צורך בכך וכאמור, בנוגע לשאר הנקודות נראה שאנחנו כבר קצת חוזרים על עצמנו ואין בזה טעם…
    למי שמבקש ללמוד היטב את הנושא של אמיתות הבורא, מוצא העולם, תורה ומדע ברמה הגבוהה ביותר מבחינת פיזיקה, אני ממליץ מאוד על הספר מלכודת האמת של הרב אשר קושניר, לדעתי אין ספר שמתחרה לו מבחינת רמת הדיון והיקף הנושא, הן בהיבט של טענות הכפירה למיניהם הן בהיבט התורני האחדותי המלא.
    ראה כאן
    https://malkodethaemet.co.il/
    גילוי נאות, היה לי מעט חלק בסיוע בעריכת הספר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל