שאלה:
שלום
מה גדולה יותר מצוות צדקה או מצוות צדקה ומעשר ומה שכרם
תשובה:
שלום וברכה
גמרא (תענית ט, א) דורשת מהפסוק “עשר תעשר” – עשר בשביל שתתעשר. ואומרת הגמרא שהמצווה היחידה שמותר לנסות את הקב”ה הוא במצוות מעשרות, כמו שכתוב (במלאכי פרק ג) “הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה’ צבאות אם לא אפתח לכם את ארבות השמים והריקתי לכם ברכה עד בלי די” מאי עד בלי די? אמר רמי בר חמא אמר רב: עד שיבלו שפתותיכם מלומר די.
יש שכתבו (פתחי תשובה סימן רמז) שההבטחה נאמררה רק במעשר של תבואה. אך הערוך השלחן כתב שהחוש מעיד שעשירים שנתנו מעשרות ממונם התעשרו. ובזכות מעשר כספים זוכים לעושר. גם מדברי השו”ע שהביא שמותר הלכה זו בהלכות צדקה מוכח שההבטחה נאמרה למי שמעשר את הכסף שיש לו.
נעתיק את לשון ערוך השלחן: החוש מעיד מכמה עשירים שכל מה שנותנים יותר מתעשרים יותר. והגם שיש שעשירותם נאבדו זהו מהנסתרות לד’ אלקינו ובוודאי טובתם היא. ועל פי הרוב אינו כן. ועוד שהצדקה דוחה את הגזירות הקשות וברעב תציל ממות.