לתרומות לחץ כאן

כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה – למה לעבוד?

שאלה:

שמעתי ממישהו שהוא מעדיף ללמוד בכולל מלהיות רופא, שהרי דמיו של אדם קצובים לו וכו', ושהוא לא ריווי שום כסף יותר אם יהיה רופא מאם יהיה בכולל (להניח שזה נחשב "השתדלות" מספיק כדי לחיות). האם הוא צודק? האם באמת לא ירויח יותר? אולי הוא כן ירויח יותר ע"י שיהיה רופא, ויש מהלך אחר בסוגיא של דמיו של אדם קצובים לו וכו'. זהו שאלה בהלכות בטחון, האם אדם מרויח יותר ע"י יותר השתדלות, או ע"י השתדלות בסוג אחר? האם זה שנוי במחלוקת? מהו השקפת התורה בשאלה מרכזית זו???

תשובה:

שלום וברכה

הקב"ה מנהיג את עולמו בדרך הטע כדי ליצור בחירה לאדם, ברור הדבר שאם כל האנשים העובדים היו מרויחים בדיוק כמו מילגת כולל ולא יותר, והיו חיים בצימצום כמו אברכי כולל, אף אחד לא היה הולך לעבוד, כולם היו בכולל ולא היתה בחירה בענין זה. מה שאמרו חכמים שמזונותיו של אדם קצובים לו, הכוונה שמראש השנה קצוב לו כל הצטרכיויותיו, שלא יזדקק לעוד, אבל ברור שזה אינו בהכרח בהרווחה רבה, כדי ליצור בחירה וכאמור. אלא שצודק ידידך, שאם הוא מסתדר איכשהוא עם מילגת הכולל אין כל סיבה לעזוב מקור מים חיים ולחצוב בורות נשברים… כל יום שאדם זוכה לעסוק בו בתורה בשקיעות ובהתמדה הוא נצח נצחים, ואשרי הזוכה לכך. הרב ש"ך זצ"ל היה נוהג לומר שלבורא העולם יש שני מסלולים: מסלול לבני תורה אברכים, ששם ההכנסות מול הוצאות זה בגדר נס ומועט המחזיק את המרובה, ולאנשים העוסקים לפרנסתם ששם ההתנהלות היא טבעית, יש מרויחים יותר ויש פחות, אבל לא בהכרח רואים ניסים בענין הנ"ל וההוצאות בדרך כלל גבוהות יותר.

לסיום, סיפור נחמד שהתפרסם לפני מספר חודשים בעיתון יתד נאמן: גביר גדול בארה"ב קיבל החלטה, לאור הקושי הגדול בנישואי הילדים וכו', לחפש אחר אדם שסיים לחתן את ילידו ולכסות לו את כל החובות, הוא נכנס לכולל פוניבז' וחיפש את האברכים המבוגרים שגילם נושק לשבעים שנה והתחיל לחפש מי הזקוק ביותר, להפתעתו, כל אלו שפנה אליהם לא היו בחובות…

יום נעים.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום,
    אפשר חידוד?
    אם הכל קצוב מראש, אז אדם שיחליט שהוא לא עובד בכלל, יקבל בכל זאת מה שקצוב לו?
    או שזה עניין של ברכה. אם חוטא כספיו יתבזבזו על מה שלא צריך , ואם מעשיו טובים מה שנקצב לו ולא יתבזבז על מה שלא צריך.. למשל לא יתקלקלו דברים בביתו או לא יצטרך לרופאים , ואם מעשיו טובים מה שקצוב לו ילך לדברים טובים שהוא באמת נצרך עליהם.

    והאם הכוונה מזונות נטו למזון, אוכל, או לכל דבר ודבר? שאם זה רק לאוכל, אז צריך להשיג עוד כסף לנצרכים האחרים, הרי לזה לא קצבו מראש, אלא רק למזון.
    תודה מראש!

  2. הכל קצוב מראש לכל הצרכים, אבל אנחנו לא ראויים לניסים גלויים, הכל חייב לבוא במעטפת של טבע, בורא עולם באופן כללי מסתתר תחת המעטפת הזו. הוא עושה כביכול יש טבע כזה שהשמש זורחת ושוקעת ועוד, בעוד שאנחנו יודעים שהוא גולל אור מפני חושך וחושך מפני אור, ומהווה ומקיים את המציאות בכל רגע, כל זאת כדי שתהיה לנו בחירה ואפשרות לאדם שלא למצוא אותו חלילה, וכך גם בענין זה יש להשתדל בפרנסה באופן נורמלי כדרך העולם בלי להתאמץ מעבר לכך, ובאופן זה מה שקצוב יגיע.

  3. ברור לי שאנחנו מקבלים כל דבר בדרך הטבע ואסור להסתמך על נס!… אבל אם המזונות קצובים אז למה לעבוד כי זה יבוא בדרך הטבע ע"י גורמים אחרים מלבד עבודה. אבל מותר להסתמך על בטחון בהשם. אם ככה כתוב שזה קצוב , אז אני מלאה בבטחון שזה יבוא לי בכל דרך. לא משנה אם מעבודה או מתרומה או מהורים וכדומה… זה יבוא. אבל ודאי שהקצבה עלולה להתבזבז על דברים לא מועילים בגלל חטאים ומעשים לא טובים, כמו עניין של הגשם. הגשם גם קצוב מראש… אם עם ישראל עשה מעשים לא טובים הגשם ירד איפה שלא צריך אותו. אם עשו מעשים טובים, הגשם ירד איפה שצריך!
    ועוד שהרמב"ם אומר שלא צריך לעבוד כלל ואילו בחובות הלבבות כותב שצריך להשתדל ולעבוד מעט… אבל לא בגלל שזה לא קצוב אלא עניין של דרגת בטחון (אני מקווה שאני לא טועה במה שקראתי).. אז אשמח לחידוד נוסף.
    נ.ב גדולי הדור , רבנים לא עובדים.. אז איך מתפרנסים? גם הנשים שלהם לא עובדות לרוב….
    תודה! ושבת שלום

  4. לא לעבוד בכלל זה דרך נס. הורים נותנים חד פעמי לא מפרנסים. לגבי גדולי הדור: הגרי"ש אלישיב בגלל מצוקה כלכלית קשה מאוד התמנה לדיין בבית הדין הרבני הגדול. הגרש"ז אויערבך שישמש כראש ישיבת קול תורה. הגר"ע יוסף שלל תפקידים. הגרא"מ שך ראש ישיבת פוניבז, כך גם הגר"ג אדלשטין. הגראי"ל שטינמן ראש ישיבת פוניבז' הקטנה. הסטיפלר ראש ישיבת בית יוסף. הגר"ש כהן ראש ישיבת פורת יוסף. הגר"ח קנייבסקי אכן לא עבד מעולם לא הוא ולא אשתו אלא התקיים בצימצום רב ממילגת כולל של כולל חזון איש ומכירת ספריו שב"ה זכו לתהודה רבה. תסלחי לי אם יש גדולי תורה ששכחתי, העיקרון מובן…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל