לתרומות לחץ כאן

תפילין שנקנו ממועמד לגיור

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: בחור אחד שאני מלמד אותו לפעמים ובא לשאול דברים, הוא גר צדק, גיור כהלכתא, ומתקדם יום יום, שאל כזה, אמר שכשהיה קרוב זמן שרבותיו אמרו לו לקנות תפילין שהיה לו ידיד בני נח שגם למד למטרה גיור אולם החליט לא להמשיך ואמר לו ראה אתה צריך תפילין והרי קניתי את אלו בחנות פלונית שהיא מצוינת ויש סופר שם כשר צקיד וידוע בעירנו, והארה לו את הקבלה על המכר וכו'. סוף סוף קנה ממנו הבחור וכבר השתמש בו כמה זמן, ובאחרונה כשלימדתיו הלכות תפילין וסיפר לי סיפור שכבר ידעתי והייתי עוזר אנשים שגילו שתפילין שליהם לא כשר או שהיו כמה בעיות וכו' בעת בדיקה, הוא הבין בעצמו שאולי יש לחשוש בשלו ושאל לי, האם יכול לסמוך על זה שקנה ממנו התפילין?

וביאור השאלה, כיון שלא חייב בה הידיד שלו, ולא גייר אולם קשה נאמנותו על זה, והחדש אם קנה משהו באינטרנט בזול והחליף ? או כיון שלא בקי כלל בדבר והיה לו כמה סימנים שאולי מוכיח שלא זייף וגם עד קרוב למכירה לא היה לו סיבה להחזיק דבר לא כשר ועוד מכבד יהדות ורבנים אולי זהו מה שקנה באמת מן הסופר? והאם בדיקת הסופר והסימנים מספיק שהרי האותו סופר יכול לומר הן זו כתיבתי או לא שלי זה ולא כשר וכו'.

הדבר נראה קצת בעיה כי הרבה הם הדברים הפוסלים בתפילין ויש כמה שלא יכול להכיר כאשר כבר כתבו כמו "לא כסידרם" וכו', מ"מ האם יש אופן שיכול לו להחזיק בזה?

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין כאשר ניכר שדבריו אמת ניתן לסמוך שזה כשר, ועל דרך המבואר בסי' לט סעי' ה- ו ובמשנה ברורה שם, אולם כבר עוררו שבזמנינו שמאוד מצוי בזה המכשלה ותפילין שנשעות שלא על ידי מומחים, יד להראות למגיה מוסמך שיאמר בטביעות עין האם נעשו על ידי מומחה, ואם כן אין לחשוש שלא נעשו כסדרן וכיוצא בזה, וכמבואר במשנה ברורה שם שגם כאשר קונים ממי שאינו מומחה בעצמו יש בדיקת ג' קציצות וכו' עיי"ש, הרי שסמכו על טביעות עין ולא חששו שמא יש בעיות שלא ניתן להכיר כרגע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל