לתרומות לחץ כאן

פיטורי רב בית הכנסת / האם חייבים רב?

שאלה:

ברצוני לשאול שאלות ומבקש תשובות מבוססות על השולחן ערוך וכדומה.
1. האם יש בעיה בכתיבת תקנון לבית כנסת ותיק וגדול מעל 80 שנה. ?
2. האם יש חובה למנות רב לבית הכנסת ?
3. האם ניתן להעביר/להחליף רב או לעשות מכרז לרב בית כנסת ?
3. האם ניתן בהוראת הרב להפסיק שעורים שבועיים (בקבלה,גמרא) שמועברים שנים רבות ?
4. מהו שכר מקובל של רב בית כנסת ?

תשובה:

שלום רב,

1. ודאי שאין בעיה לכתוב תקנון חדש לבית הכנסת. כמובן הכל בהתאם לרצון הרוב. ראה ברמ"א חו"מ סי' קסג שכתב של צרכי הציבור, הציבור מחליטים על פי הרוב. כמובן שזה כולל גם בית הכנסת. וראה שם בביאור הגר"א שהביא מהמרדכי שציבור השותפים הם כמו בית דין הגדול לעניינם, שהכל אמור להתנהל על פי החלטות הרוב.

2. לשאלתך האם חייבים רב בבית הכנסת? אין חובה למנות רב לבית הכנסת. כלומר, אם הציבור יודעים כיצד לכלכל את מעשיהם בביה"כ, אין חובה למנות רב.

3. לעניין פיטורי הרב הקיים. אם הוא עושה את מלאכתו ודאי שאסור לפטרו. אולם אם הוא מתרשל בעבודתו מותר. ראה כאן וכאן בעמוד ב' מקורות להלכה זו, ומה נחשב שהוא מתרשל בעבודתו.

4. אני מניח שהשאלה הזו עדינה. מן הסתם יש לרב איזה סיבה מדוע הוא רוצה להפסיק את השיעור. אז כיצד אנו נחווה דעה בענין?

5. ממש אין לי מושג. על כך נאמר הכל לפי ראות עיני הציבור והרב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. טכנית מבחינה מעשית כיון שיש בענין זה שטח אפור רחב ממדים, שכן תפקיד של רב אינו דבר מוגדר די הצורך, אם מדובר באדם שחטא בחטאים מבישים חלילה ונמצא שאינו ראוי כלל לפי מצבו הרוחני לשמש כרב ניתן לפטרו, אבל כאשר הנושא הוא רמת התיפקוד, יש להציע את הדברים לפני בית דין מוסכם, וזו אינה תשובה שניתן לכותבה כך באופן כוללני באינטרנט.

  2. הרב בבית כנסת שלנו שכח שהוא שכיר, ומנסה לכפות בכל דרך אפשרית את תפילות החג על הציבור, אפילו הגבאים עובדים בשביל הרב..כיצד אפשר לשנות ולחפש רב אחר..?

  3. משאלתך ניכר שי הרב מטען מאחורי הדברים, כמובן יש שלהציע את הדברים בצורה מסודרת בפני בורר ולא כך, תוך שמירה מוקדת על כבוד הרב וכבוד התורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *