לתרומות לחץ כאן

חציצה בתפילין – בלורית, שיער תלוש, פודרה

שאלה:

1) למה בלורית הוי חציצה לתפילין לפי המשנה ברורה (סי' כ"ז), הא בדרך כלל מין במינו אינו חוצץ (אלא אם כן אמרינן שדיני חציצה יותר חמירי מבעלמא מפני שצריך להיות "על", כמו בבגדי כהונה, שאיתא בהם "על בשרו")?
2) עוד יש לעיין בזה, הרי בדרך כלל קי"ל כל לנאותו אינו חוצץ [ואין לומר שזה לא שייך כשמייפה גוף האדם, שהרי מבואר להדיא בשע"ת סי' כ"ז לגבי פוודר שאמרינן בזה כל לנאותו אינו חוצץ] (אא"כ אמרינן בזה כהנ"ל שתפילין יותר חמירי)?

תשובה:

שלום וברכה

בתפילין מחמירים גם בחציצה שהיא מין במינו לכתחילה, ראה אבני נזר סי' יד ומאסף לכל המחנות כז כו. כמו כן מה שציינת לדעת המקילים בפודרה שכל לנאותו אינו חוצץ, הרי הפוסקים חלקו עליו לענין תפילין, ראה כף החיים שם ס"ק יח בשם החיד"א. כמו כן בשו"ת תורה לשמה סי' יב חשש שלא להניח תפילין אחרי תספורת בלא רחיצת הראש, מחמת השערות הקטנות התלושות, אף שהוא מין במינו, עיי"ש. אמת שיש שהקלו בענינים אלו ויש לסמוך עליהם בשעת הדחק, ראה תהילה לדוד שם ס"ק ג. אמנם במשנה ברורה שם ס"ק טז מאוד מחמיר בענין זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1) לפי דבריך שבעצם שייך לומר "מין במינו אינו חוצץ" לענין בלורית, אלא שיש להחמיר מפני שי"א שדיני חציצה בתפילין יותר חמירי (מםני שכתיב "על", ובעינן נגיעה ממש) וכו', א"כ יוצא שלשיטת המשנ"ב (סי' כ"ז ס"ק י"ד) שבבלורית הוי רק בגדר "נכון לכתחילה להחמיר בזה" [שלא אמרינן מין במינו אינו חוצץ בחציצה של תפילין], עי"ש שהביא שי"א שאמרינן בתפילין מין במינו וכו', וי"א שנכון לכתחילה להחמיר בזה. 2) ע"ע משנ"ב (שם ס"ק ט"ו) שנראה שסותר עצמו בזה, שהרי כתב שבבלורית "יש בו איסור בהנחת תפילין… וחוצצים", ולא כתב שזה תלוי במחלוקת הנ"ל אי אמרינן מין במינו אינו חוצך לענין תפילין. וצ"ע בכל זה. בבקשה לעזור לי בהבנת הדברים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל