לתרומות לחץ כאן

חיוב תשלומים בשפשוף קל ברכב ישן

שאלה:

שפשפתי רכב בחניה בטעות וירד צבע הרכב היה ישן האם אני צריך להגיד לבעל הרכב ולשלם לו פיצוי?

תשובה:

שלום רב,

לגבי תשלומים: כשמדובר בסוג של שפשוף ברכב ישן, שאדם רגיל שקורה לו כך לא נוהג לתקן, גם המזיק לא צריך לתקן. אך חייב לשלם את ירידת של הרכב. לרוב במקרה כזה גם ערך הרכב אינו יורד, ופטור המזיק לגמרי.

[למותר לציין, שאם הוא סוג מכה או שפשוף שרגילות לתקן גם ברכב ישן, ודאי צריך לשלם הוצאות תיקון.]

לגבי בקשת מחילה: המזיק מלבד חיוב תשלומים חייב גם לבקש מחילה מחברו. ובמקרה שהניזק לא ידע בעתיד מהשריטות של הרכב, גם בקשת מחילה לא צריך.

בהצלחה

מקורות:

בגמרא אמרו שמקילים על המזיק שאין שמין את הנזק בפני עצמו, אלא משערים אגב כל הבית כמה היה נמכר הבית קודם הנזק וכמה אחר הנזק. וכתב החזו"א (ב"ק סימן ו ס"ק ג) שכל דברי הגמרא ששמין את פחת שווי הבית דוקא בבית שעומד להימכר, אבל בית שאינו עומד להימכר עומד הוא לתיקון, וחייב המזיק לשלם תיקון. ולכן אם קלקל כותל בבית חברו ואם נשום את הבית לא הופחת דמיו כלל, לא נפטר המזיק, אלא משלם את הוצאות התיקון.

עוד כתב החזו"א (שם) אם עשה בשדה חברו חפירות עמוקות שאין דרך בנ"א למלאותם, שיעלו ביוקר מאוד, ודרך ב"א לסובלן, אין יכול המזיק לתבוע למלאותם אלא יכול המזיק לתבוע פחת החצר.

ולפ"ז במקרה שהנזק אינו עומד לתיקון, וגם אין ירידת ערך, פטור המזיק מתשלומים.

לגבי בקשת מחילה, ראה שו"ע חו"מ סימן תכב סעיף א. אמנם אם לא ידע בעתיד ולא ישים לב לנזק, לא צריך המזיק לצערו ולהודיע לו על הנזק כדי לבקש מחילה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל