לתרומות לחץ כאן

שפשף רכב שסמוך לו ואינו מכירו

שאלה:

שלום הרב,
בתקופה האחרונה מטריד אותי ארוע שקרה לי לפני מספר שנים.
כשהחנתי את רכבי ליד בית כנסת כדי להתפלל מנחה, שיפשתי את הרכב החונה שהיה לידי, וככל הנראה הוא גם נשרט קלות כתוצאה מכך. לא הצלחתי לזהות מה גרמתי, שכן היו בו הרבה שריטות ישנות שכבר היו לו. השארתי פתק עם פרטים, אך כשחזרתי מהתפילה ראיתי שהפתק עף ברוח. החזרתי אותו למקומו אך סביר להניח שהוא עף שוב פעם, שכן לא שמתי אותו מתחת למגב או משו כזה.
לא יצרו איתי קשר מאז ובזמן האחרון מצפוני לא נתן לי מנוח (אני מעט חרדתי). ניסיתי להשיג את הבעלים של הרכב ע“פ מספר הרכב שהיה ברשותי, אך הדרך היחידה לעשות זאת זה ע“י הגשת עדות במשטרה על הארוע (שקרה לפני 6 שנים…), דבר שאני לא שש במיוחד להסתבך איתו…
מה עליי לעשות? בסופו של דבר אני הייתי מוחל על מצב כזה (בהתאם לסיטואיצה הנ"ל)…תודה!

תשובה:

שלום רב,

התשובה מתחלקת לאופנים שונים: במקרה שההרכב ישן או כבר עם שריטות רבות, ואדם ממוצע לא היה משקיע תיקון בנזק שעשית, וגם לא ירד ערך הרכב מחמת השריטות שהוספת לרכב – במקרה כזה פטור המזיק מתשלומים.

במקרה שהרכב חדש ובגלל הנזק שעשית נדרש עתה תיקון לרכב, חייב המזיק לשלם על התיקון.

המזיק אינו חייב להגיש עדות במשטרה כדי לגלות את הניזק, מאחר ומסתכן המזיק, ואין חובה לסבך את עצמו כדי לשלם את הנזק לחברו.

במקרה שאינו יכול למצוא את הניזק, ניתן לעשות צורכי רבים, כמבואר בשו"ע חו"מ סימן שסו ס"ב.

מקורות:

כתב החזו"א (ב"ק ו, ג) אם עשה בשדה חברו חפירות עמוקות שאין דרך בנ"א למלאותם, שיעלו ביוקר מאוד, ודרך ב"א לסובלן, אין יכול המזיק לתבוע למלאותם אלא יכול המזיק לתבוע פחת החצר.

מבואר בחזו"א שבנזק שאין הדרך לתקן, משום שעלות התיקון יקרה מאוד, אין לנו לחייב את המזיק לתקן, כיון שלא מקובל לתקן באופן זה. אמנם על ירידת הערך של החפץ חייב המזיק לתקן. ונראה שאם אין ירידית ערך פטור המזיק לחלוטין.

ואם נדרש תיקון עיין חזו"א שם שכל דבר העומד לתיקון חייב לשלם את דמי התיקון.

אין המזיק חייב לסבך את עצמו במשטרה כדי למצוא את הניזק, כמו שאינו חייב להוציא הוצאות הדרך כדי להשיב את הגזילה, ראה חו"מ סימן שסז ובש"ך ס"ק ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל