לתרומות לחץ כאן

טלטול מן הצד, בסיס לדבר האסור במחזיק מפתחות, צירוף למנין עשרה

שאלה:

שלום לרב
1 הרב בבית כנסת אמר בהלכות שבת שלטלטל מן הצד לצורך דבר המותר הכוונה לטלטל צלחת שיש בה קליפות – לא הבנתי למה קרה לזה טלטול מן הצד
2 התפללנו במנין מצומצם של 13 14 איש והיה אדם שהתפלל בעזרת נשים שהיא המשך של עזרת הגברים אלא שהיא מחיצה גמורה חוץ מפתח שרואים את הצד של הגברים והתעקשתי שבשביל 10 להתחלת שמונה עשרה (מנהג המקום להקפיד בדבר) יעבור מעזרת נשים לגברים האם נהגתי נכון
3 מה הדין בטלטול מפתחות של בית ובאוטו בשבת- האם הולכם לפי מה שחשוב ואיך מגדירים
תודה

תשובה:

שלום וברכה

  1. זה אכן טלטול מן הצד, כיון שאתה לא מטלטל את הקליפות באופן ישיר אלא באמצעות דבר אחר. אבל זה לא נחשב לצורך דבר המותר כיון שהמטרה היא לזרוק את הקליפות, זה מותר מסיבה אחרת, כיון שהקליפות מפריעות על השולחן וגורמות לליכלוך, ויש היתר של גרף של רעי.
  2. נהגת נכון, אמנם במשנה ברורה בסי' נה מביא מחלוקת אם הדין של "רואים אלו את אלו" מועיל גם כדי ליצור מנין או רק כדי להחשב חלק ממנין קיים, אבל העיקר להלכה שזה לא מועיל ליצור מנין.
  3. הצרור נחשב בסיס לדבר האסור והמותר, וניתן לטלטל בשעת הצורך כאשר אתה לא מחזיק במפתח של הרכב בעצמו אלא הוא רק תלוי במחזיק, וכדין בסיס שאי אפשר לנער את המוקצה, אבל זה כמובן אינו לכתחילה, לכתחילה יש להסיר את המוקצה לפני שבת. עי’ שו”ע אוח סי’ שט, שכאשר יש מוקצה שמונח עם דבר שאינו מוקצה, וצריך את הדבר שאינו מוקצה, שצריך “לנער” את המוקצה ולהשתמש בדבר שאינו מוקצה, אך אסור לטלטל את המוקצה בידים, ובמקרה ואי אפשר לנער, מותר לטלטל את הכל, ובפרט באופן שהדבר המוקצה הוא מוגדר ל”כלי שמלאכתו לאיסור” וכבנידון דידן שמפתח רכב נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטל את כל הצרור אם אי אפשר לנער אותו מהצרור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל