לתרומות לחץ כאן

איכא וליכא דרכא אחרינא

שאלה:

שלום. אשמח לדעת מהם הגדרים של ליכא ואיכא דרכא אחרינא בהתייחסות למציאויות הבאות:
אדם רוצה ללכת לקנות בגדים- האם יכול לעשות זאת בקניון, או במקום אחר הומה אדם כשהלבוש של הנשים שם לא בהתאם בלשון המעטה, כשכמובן אין מעיינו להסתכל בשום דבר בעייתי? וכן כשצריך לקנות משהו נדרש כגון משקפיים ואין לו אפשרות לקנות במקום אחר- האם חייב למשל לשלוח את אשתו או שיכול ללכת בעצמו?
וכן אם רוצה סתם לצאת עם חברים או ללכת בעצמו לאכול פלאפל, האם לא יוכל לעשות זאת במקום שעוברות בו נשים לא צנועות?
ומה לגבי אינטרנט- ידוע אמנם שמי שמשתמש בו חייב חסימה, אבל אם נגיד נתיר לו לאכול פלפאל או לקנות בגדים בחוץ, אז אם יש לו צורך לחפש שיר (מותר בשמיעה ובראייה) שהוא אוהב באתר שיש בו סרטונים בעייתיים, האם נתיר לו לחפש מתוך גדר ליכא דרכא אחרינא? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

קשה  לתת הגדרה ברורה שתכלול הכל, אבל היסוד הוא, שכל דבר נצרך שלא ניתן לקבלו במקום אחר, מותר ללכת למקום כזה, ובלבד שלא יראה בו מה שאסור לראות! כלומר ליכא דרכא אחרינא מתיר ללכת בהסתמך על כך שהוא עוצם עיניו מלראות ברע, אבל כאשר בהכרח יראה מראות אסורות ויעבור על איסור כל שהוא [אשה שאינה צנועה ויש בה טפח מגולה אסור בה אפילו ראיה בעלמא ולא רק הסתכלות] אין היתר גם בדליכא דרכא אחרינא. ולכן אם אפשר לקנות את המוצר הנצרך הזה במקום אחר אין ללכת, ואם אי אפשר מותר ללכת בתנאי הנ"ל. לגבי דבר שאינו נצרך כמו הפלאפל הנ"ל וכו' ודאי אין להתיר גם אם אין פלאפל אחר בכל העיר…

אין להשתמש בשום אופן באינטרנט שאינו חסום כהלכה. יש לוותר על השיר הנ"ל…

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל