האם הנשמה במוח? / מושגי יסוד בקבלה

רבני בית ההוראה
ט"ז חשון ה'תשע"ח

שאלה:

האם יש לך מקורות שהנשמה היא במח, כמו שאיתא בשו”ע (סי’ כ”ה ס”ה’) שלכן מניחים תפילין על הראש כנגד המח? האם יש מקורות שחולקים על זה (שהנשמה במקום אחר בגוף)?
חשבתי לעצמי שאם זה נכון שהנשמה במח, א”כ ראוי ליזהר ביותר בשמירת המחשבות והרהרורים!

תשובה:

שלום וברכה

בכתבי האר”י מצוי לרוב בענין הזה שתי בחינות, יש מקומות שכתוב שהנר”ן [נפש רוח נשמה – שלושה בחינות יסודיות לש מה שאנחנו קוראים נשמה] נמצאים במוח לב כבד, כאשר החלק העליון נמצא במוח, ויש בחינה אחרת שלפיה גם החלוקה היא נרנח”י – נפש רוח נשמה חיה יחידה, שלפיה חלקי הנשמה הן בעור בשר גידים עצמות והמח שבעצמות, כך שהנשמה בעצם פושטת בכל הגוף ואין מקום הפנוי ממנה בגוף. כמו כן, בקבלה יש דבר הנקרא מוחין, והוא בעצם כינוי לכל השפעה רוחנית מלמעלה וזו הבחינה העליונה של מה שבעולם שלנו יקרא מוח. צריך לדעת שהעולם התחתון מכוון כולו כנגד העולם העליון, וכל המשלים שיש בקבלה הם לפי גוף האדם. המוחין נקראים בשם כולל “נשמה”, החלק היסודי של ז”א המשל לאדם כביכול העליון שזה רמז לקב”ה, זה חלקי הנפש והרוח שלו, ועל ידי מעשינו במצוות ולימוד תורה וכו’, אנחנו ממשיכים לו “מוחין” שזה הנשמה שהיא כנגד ג’ חללי המוח שהם כנגד הבחינות כתר חכמה בינה, או חכמה בינה דעת.

אלה הם מושגי יסוד בקבלה, יש בהם עומק רב, אבל לפחות כתבנו את המילים ואידך זיל גמור…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *