שאלה:
מרק שבושל בערב שבת והכניסו אותו למקפיא וקפא לגמרי. האם לספרדים מותר להניח אותו על הפלטה כדין תבשיל שנקרש?
תשובה:
שלום וברכה
ברור שמרק כזה דינו כדבר לח לכל דבר. מאכל קרוש זה דבר שקורש בטמפרטורת החדר, כמו שומן של בשר וכיוצא בזה.
ראה שו"ת מנחת שלמה ח"ב סי' לה, וס' ארחות שבת פרק א הערה נ בשם הגר"ש אויערבך,
ולמעשה כך מתבאר מדברי רבי עקיבא איגר בענין זה לגבי שומן שבמצבו הטבעי הוא נוקשה ועל ידי החימום הוא נעשה לח. אלא שגם לגבי שומן כזה הדבר תלוי במחלוקת הפוסקים הידועה שהביא השערי תשובה בסי’ שיח לגבי סוכר הנימוח במים אם דינו כלח או כיבש, ובזה מנהג העולם להקל בזה ולהחשיבו כדבר יבש [כידוע שנותנים סוכר בקפה בשבת], אלא שלא עושים זאת בעירו מכלי ראשון, אלא רק בכלי שני, אלא שלא חוששים שהוא מקלי הבישול או שהמים רותחים. אבל מאכל קפוא, אין להקל בכלל ודינו כדבר לח.