לתרומות לחץ כאן

סיכמו שלא ישתתףבמכרז ויפוצה על כך

שאלה:

שלום וברכה ! בשכונה שבה אנו גרים אחד הבתים הוצע למכירה על יד כונס נכסים. השיטה היא: כל המעוניינים מגישים צ’ק בנקאי על עשירית מהסכום שבו הם מעוניינים לקנות את הבית, ולאחר מכן בין המציעים הגבוהים מתנהלת מכירה פומבית. אני ומתמודד נוסף ניגשנו למכירה הפומבית, המתמודד הנוסף לקח אותי לשיחה בחוץ הבהיר לי שאין לי סיכוי לזכות, ותמורת זה שאני לא אעלה את המחיר הוא יפצה אותי בעשרות אלפי שקלים. עורך הדין האיץ בנו להיכנס ולא סגרנו את סכום הפיצוי, במכירה הפומבית המתמודד העלה את הסכום ב50,000 ואני העליתי ב10,000 הוא העלה שוב ואני לא העליתי אפילו שהיה ביכולתי. אני הנחתי כיוון שלא העליתי עד סוף יכולתי אני אהיה זכאי לפיצוי. לאחר שיצאנו מהעורך דין הבנתי מהמתמודד שאני לא אקבל פיצוי כיוון שהעליתי את המחיר, התקשרתי לעורך דין ושאלתי אותו האם אני יכול להעלות את המחיר ולהציע הצעה יותר גבוהה, הוא אמר לי שכן ואני הצעתי הצעה יותר גבוהה, המתמודד שמע על זה והציע הצעה עוד יותר גבוהה. החלטנו אני והמתמודד הנוסף להיפגש, אשתי נפגשה איתו ועם זוג נוסף שהגיע, התברר שהזוג הזה עשה שותפות עם המתמודד שהם יתמודדו ביחד ישלמו – ולאחר מכן יתחלקו בבית – שליש ושני שליש. אשתי הציעה למתמודד ולזוג 70,000 ש"ח כדי שלא יעלו את הצעתם יותר. הם סירבו והציעו לנו 55,000 ש"ח כדי שאנו לא נעלה את ההצעה, אשתי התקשרה אלי ואני הסכמתי, המתמודד והזוג הסכימו גם, הכל נעשה בעל פה. למחרת אצל העורך דין התחלנו שוב את המכירה הפומבית, ואני עמדתי בסיכום ולא העליתי על ההצעה החדשה שלהם . המתמודד עמד בסיכום ושילם שליש מ55,000 אבל הזוג מסרב לשלם את חלקו. שאלתי היא האם הזוג חייב לשלם את הסכום הנותר ואם כן כמה זמן יש לו בכדי להשיב את הסכום. (אנחנו לא סיכמנו על זמן אבל ההנחה היתה שהתשלום יהיה בזמן הקרוב כפי שהמתמודד שילם) אין מחלוקת על העובדות וגם המתמודד מסכים להם). תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

אי אפשר לחייב אותם לשלם כיוון שלא היה כאן קנין או חוזה כמ"ש כל הפוסקים (בית דוד סי' ד' הובא בפת"ש סי' קעו סק"ד וראה שמש צדקה לה ועוד) ובפרט כאן שיודו כולם כיוון שאין שום וודאות שהיה בקניה רווח לולי ההסכם הזה  (ואף שדעת המנחת פתים  סובר ששייך לחייב מצד קציצת פעולה על מניעה מפעולה זה הכל כשיש הפסד רווח ל"פועל" בגלל שהוא מונע עצמו מפעולה ושייך על זה קציצת שכר אבל כאן שאין הפסד ברור וחוץ מזה   הוא יחיד כנגד כל הפוסקים וראיתם חזקה) ומה שחלק מהפוסקים דברו על חיוב מצד המנהג לא שייך בזמנינו ואכמ"ל.

מצד שני אם הם  לא ישלמו לך הרי הם בכלל הרמאים וכמ"ש בשו"ע סי' קפג.

ויש לציין שהסכם כזה הוא שלא כדין ואסור לעשותו מפני שהוא גורם הפסד לנושים וללווה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל