לתרומות לחץ כאן

הזיז מיטה והפיל מחשב ונשבר

שאלה:

שלום רב. ראובן ביקש משמעון שיזיז לו את המיטה, ועל המיטה היה מחשב נייד קטן בגלוי השייך לראובן ושמעון הזיז את המיטה בתנועה לא טובה והמחשב נפל ונשבר, ראוי לציין שכמובן יש אפשרות להזיז את המיטה בלי שהמחשב יפול, האם שמעון חייב

תשובה:

שלום רב

אם הזיז את המיטה בצורה לא נכונה ולכן הגיע הנזק, חייב שמעון לשלם על הנזק. אם הזיז את המיטה בצורה טובה יש לברר את הפרטים יותר.

נפתלי בן חיים

מקורות:

אם הזיז בצורה לא נכונה נחשב למזיק בידיים. ואם הזיז בצורה טובה ונםל, ישנם אופנים שפועל העובד בבית בעה"ב ושבר כלים שפטור, כמבואר במשנה ב"מ פב, ב המעביר חבית ממקום למקום ושברה ר' יהודה אומר ש"ח ישבע ש"ש ישלם. וקשה מדוע פטרו ש"ח שהעביר חבית, הרי כיון שנשברה החבית מתחת ידו נחשב למזיק בידיים, וגם ש"ח יתחייב. כתב בתוספות ר"פ [והובא בשטמ"ק] (ב"ק כז, א) וז"ל: "ותירץ ריב"א דכיון דהוי שומר חנם לא שייך בו דין אדם המזיק, שהרי עליו מוטל להתעסק בדבר, ולכך לא מחייב רק בפשיעה. אבל אדם דעלמא מה היה לו להתעסק בדבר כיון שאינו מוטל עליו, לכך חייב בכעין גניבה ואבידה. עכ"ל. וביאר באבנ"ז (חו"מ יט) שבאופן שהמזיק התעסק לטובת הניזק והזיקו בשוגג לא נידון כאדם המזיק שחייב בשוגג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל