שאלה:
שלום, צבור שזכו להשתתף כולם בכתיבת ס"ת, וכל אחד שילם עבורו, מה הם מברכים, שהחיינו או הטוב והמיטיב, והאם כל אחד יברך לעצמו או אחד מברך להוציא את כולם.
תשובה:
שלום וברכה
על עצם ברכת שהחיינו בכתיבת ספר תורה נחלקו הדעות: שכן מצד אחד יש כאן כלי חדש וקיום מצות כתיבת ס"ת, ולאידך גיסא "מצוות לאו ליהנות ניתנו, וזו אינה מצוה הבאה מזמן לזמן, ראה באר היטב סי' רכג ס"ק י, שער אפרים שער ד סי' לד, ושדי חמד ח"ו מערכת בית הכנסת אות יב. למעשה מחמת הספק, יש שנהגו לקחת בגד חדש או פרי חדש ולברך עליו ולפטור גם את הספר תורה, אבל בלי פרי או בגד חדש אין לברך. במה דברים אמורים באדם שכתב ספר תורה בשלימות, כאשר הקהל כולם משתתפים בכתיבה, גם נחלקו הדעות, וכיון ששם מדובר בברכת הטוב והמטיב שהרי זו טובה משותפת להרבה אנשים, לא ניתן לפטור בפרי או בגד חדש, ולכן לא נהגו כלל לברך. ראה שו"ת חתם סופר או"ח סי' נג, עמק ברכה עמ' לו.
עי' באה"ל סי' רכ"ג ס"ה ד"ה שהיא טובה שכתב דשייך בזה "בכלל מאתים מנה", דמי שמחוייב בברכת הטוב והמטיב שייך אצלו לברך ברכת שהחיינו. וא"כ אלו שרוצים לברך שהחיינו, האם יש להם לפטור ע"י בגד חדש או פרי חדש, או דאין ענין להדר אחר זה.
לא נהגו.
השאר תגובה