לתרומות לחץ כאן

עוון הזכרת שם השם לבטלה

שאלה:

כאשר אדם מזכיר בטעות שם השם לשוא, עד איזה איסור הוא עובר בכל אחד מהמקרים הבאים:
1. אדם אמר את שם השם פעמיים בטעות במקום פעם אחת קמו שמופיע בפסוק. דוגמה: ברוך השם אלוקים אלוקי ישראל. אמר פעמיים אלוקים
2. אדם אמר פסוק שבו מופיעה שם השם אבל אחת המילים בפסוק נהגתה לא נכון מבחינת התנועות שבתיבה.
3. אדם אמר את המילה צבקות פעמיים במקום פעם אחת בפסוק. אולי כי את הפעם הראשונה הגה לא כראוי ורצה להגות מדוייק יותר וכו
4. אדם בטעות גמורה, לא מחוסר ידיעת הברכה אלא ללא הסבר כך יצא לו, ברך על עלי נענע, ברוך את השם אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להריח עשבי בשמים.

בכל הנ"ל לא הספיק לתקן תוך כדי דיבור.

אני לא מצליח להשתחרר מזה, הטעויות קורות לי שוב ושוב אחת לשבועיים בממוצע, כואב לי על כך ואני מצר מאוד, לא יודע איך לתקן, מפחד מאוד מחומרת העוון וקראתי דברים חמורים על זה העוון.
אנא עזרו לי

תשובה:

שלום וברכה

זכור ידידי שלא ניתנה תורה למלאכי השרת! קורה שטועים, בשביל זה תיקנו לנו חכמים לומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, ובכך לתקן קצת את החילול ה' שאירע בהזכרה לשוא, וזה בסדר, קורה לכולם. משתדלים להזהר במידת האפשר והוא רחום יכפר עוון. מה שיש לזכור שבפסוק עם שם ה' שאתה חושב שמילה מסוימת לא נהגתה נכון, אם אין עוד שם ה' בהמשך הפסוק, יש לגמור את הפסוק כולו ורק אחר כך לחזור שוב, וכך אין חשש הזכרה לבטלה. כאשר אחת המילה לא נהגתה כראוי לא בהכרח שיש כאן שם שמים לבטלה, שכן אם עיקר הענין נאמר כהלכה הרבה פעמים יוצאים ידי חובה למרות הטעות, וממילא אין כאן הזכרה לבטלה. במקרה ההוא של ברכת הריח יש לחזור ולברך כראוי, שכן יש טעות בעצם הברכה [לא רק בנוסח] שהרי לא נצטוינו להריח את הנענע…

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל