לתרומות לחץ כאן

חילול השם ומסירת דין על חברו

שאלה:

שלום וברכה
היה מעשה שקרה לי בדיני ממונות ובין אדם לחברו, והגבתי בצורת מסויימת, ואשמח לדעת האם שגיתי.

שלחתי קובץ שמע באנגלית (שהוקלט באולפן באיכות טובה) למשרד תמלול ותרגום, כדי שיתמללו אותו בשבילי. אמרו לי שהמחיר הוא 100+ שקלים לדף, והסכמתי. (לצערי. לא שיערתי שזה יצא 14 דפים, יש רק 200 מילים בדף. לצורך ההשוואה, תמלול פשוט באורך כזה עולה 20$ באתר fiverr)
כשאמרו לי שהמחיר הסופי הוא 1100, הייתי בהלם חשבתי שיעלה לי 200-300 מקסימום. אבל השלמתי עם המצב, כי נתתי כבר את הסכמתי.

כשקיבלתי את התמלול, נוכחתי לראות שיש בו שגיאות גדולות ורבות. בדקתי שניים וחצי עמודים ראשונים ומצאתי 13 טעויות, שרובןן יוצרות משפטים בלתי מובנים(!). נתתי לשני דוברי אנגלית לראות את הטעויות, והם הסכימו עמי. הטעויות היו פשוט מגוכחות.
התקשרתי למשרד ודרשתי החזר כספי, אך הם לא היו מוכנים כלל לדון בזה, אלא רק הציעו שהקובץ יעבור תיקון אצל עובד אחר שלהם. אבל אני כבר איבדתי את האמון בהם, ובאיכות שלהם.

וכך הגבתי: טענתי שהעבודה לא אמינה וזה מקח טעות, ושיחזירו לי את הכסף. ולאחר שסרבו, אמרתי ש'אתם לא ישרים. אתם מתנהגים ברמאות, וכסף שמגיע ברמאות הוא רק גורם קללה, ויקלל מה שיש לכם, ומי שמתנהג ברמאות יגיעו אליו רמאים. אני לא מקלל, כך פועל העולם'. את הדברים הללו אמרתי בלהט תקיפות וכעס, לא הגעתי לרמה של צעקות.
השומע הגיב, ובתוך דבריו הוסיף בערך 'זה לא ראוי לדתי' (הוא יודע שאני בחור ישיבה). אח"כ עניתי 'עוד תראה מה יקרה' וניתקתי.

שאלותיי:
1. האם עברתי על חילול השם? [אז איך ראוי להגיב? לוותר? אף פעם לא להיות תקיף? כל צעקה היא חילול השם? אולי לפעמים זה נצרך? אני שואל לעתיד]

2. האם מסרתי דין על חברי (אגב הוא לא נשמע דתי)? השתדלתי בדבריי לומר שיזהר לא להתנהג כך כי רק קללה תצא לו מכסף כזה (כסף שלא שווה ערך לתמורה שנתנה בעבורו). רק אמרתי עובדות… מצד שני אולי זוהי המסירת דין עצמה…

ברוכים תהיו.

אגב באתר שלהם נאמר שהם עוסקים רק בהקלטות ומסמכים משפטיים. וההקלטה שלי היתה רק מדיטציה כשרה לצורך עצמי… בעיני זה לא ישר שהם לא הפנו אותי למתמלל זול ולא 'מקצועי' כמותם.

תשובה:

שלום וברכה

אינני חושב שמעשה כזה נקרא מסירת דין לשמים, שכן לא מסרת דינך לשמים, רק ציינת את העובדה שבעיניך כסף כזה יביא רק קללה. המחיר שדרשו נשמע מוגזם, אני מבין שזה הכעיס אותך מאוד, אבל אסור לאדם לאבד את העשתונות, בסך הכל המחיר סוכם מראש, הטעויות זה דבר שקורה והציעו לך תיקון מקצועי, ואין שום סיבה בעולם להתנהג בצורה כזו. יפה ששמת לב לכך, ובודאי תשתדל מכאן ולהבא רק לקדש שם שמים בכל הליכותיך.

ערב טוב ובהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה.
    הגמרא אומרת ששרה מסרה דין לשמים ע"י שאמרה לאברהם "חמסי עליך". למה זה שונה ממה שאני אמרתי?

    (אגב אציין שעברתי על כל התמלול, והוא פשוט נורא, כמעט אין קשר בין מה שנאמר למה שנכתב. לפעמים נשארתי עם פה פעור… אבל ברור לי שזו גזרה שבאה מיד אחרי ר"ה, אין כאן הגיון)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל