שאלה:
שלום וברכה,
רציתי לשאול:
יש לי תוכנה לסינון שרכשתי מחו"ל ויש לי קשר עם המתכנת, והוא גוי, והרבה פעמים יוצא שיש לי שאלה או הערה שצריך לעשות משהו או לתקן בתוכנה דבר כלשהוא.
גם היום נהיה כך, ותמיד אני שואל את עצמי האם מותר לי למשל היום או מחר לשלח לו את השאלה (האם זה מותר לכתחילה) נגיד היום למשל או ביום שישי, שאולי הוא יענה או יסדר את זה בשבת אצלנו או שצריך לחכות מיום חמישי עד יום ראשון למשל ואז לכתוב?
אני יכול לומר שמהניסיון אי אפשר לדעת מתי הוא יענה, כי לפעמים הוא עונה ביום חמישי בלילה וכמה פעמים אפילו התכתבתי עמו ביום שישי כמה פעמים כי הוא ענה ויכולתי להמשיך להסביר מה שצריך, כך שזה לא ממש בטוח שאם אני שואל ביום חמישי או ביום שישי בבוקר, לא בטוח שיענה בשבת אצלנו.
לכן אני שואל האם צריך להימנע מלשאול ולחכות עד ליום ראשון או שאין חשש?
תודה רבה מראש.
תשובה:
שלום וברכה
כיון שמבחינתך אין דרישה שיענה בשבת, והוא יכול לענות לפני השבת או לאחריה, נמצא שהוא בוחר לענות בשבת מטעמי נוחות אישיים שלו, ממילא אין בכך בעיה. בשפת חז"ל זה נקרא "אדעתא דנפשיה קעביד", והוא גדר בכל מלאכה הנעשית בקבלנות, כמו נגר שמתחייב לבנות ארון תוך פרק זמן מסויים והוא בוחר לעשות זאת בשבת וכדומה, שזה מותר אא"כ יש בכך מראית העין, וכגון שהמלאכה נעשית בביתו של היהודי או שניכר שהיא שלו, ונראה לרואים שביקש ממנו לעבוד בשבת.
מקורות:
פרטי דין זה מבוארים בהרחבה בשו"ע ומשנה ברורה בסי' רמד.
אבל אם אני שולח מכתב נגיד ביום שישי האם זה לא נקרא שאני גורם שיענה בשבת? הרי זה קרוב לשבת ומדוע זה נקרא דאדעתיה דנפשיה קעביד? אם למשל אני שולח ביום ראשון והוא עונה בשבת שלאחריו, אפשר לומר שהוא עושה מדעתו, אבל מדוע (ואני רוצה שיהיה מותר אבל אני שואל כדי להבין מדוע זה כך) אם אני שולח ביום שישי אז זה מותר, הרי זה קרוב לשבת וא"כ מדוע זה לא נחשב שאני גורם שיענה בשבת כי הרי אין לו זמן אחר, דהיינו זה הרי קרוב לשבת!
גם אם גרמת לו לענות בשבת אין בכך בעיה, כיון שלא היה מחוייב לענות בשבת ועשה זאת לנוחותו האישית.
אני מכיר את ההלכה אך איני מבין אותה כל צרכה: אם למשל אני שואל ושולח לו מכתב נגיד, שעה לפני כניסת השבת כאן, מתי הוא יענה אם לא בשבת? וא"כ איך זה נקרא אדעתא דנפשיה קעביד?
אמנם אני לא בטוח שיענה אז אבל אולי כן, וא"כ איך זה לא נחשב שבכלל לא היה לו זמן לענות אם לא בשבת?
ואולי אשאל אחרת: מתי זה כ ן נחשב אסור?
תודה ויישר כוח.
זה אסור רק כאשר הוא מחוייב לעשות זאת בשבת מצד תנאי עבודתו או אתה דורש זאת ממנו או מתחייב מהנימוס שכך יעשה.
השאר תגובה