לתרומות לחץ כאן

ביטול בשישים – חוזר וניעור

שאלה:

לכבוד הרב היקר,
המשנה בערלה אומרת(לעניין ביטל איסור):"הערלה מעלה את הכלאיים, והכלאיים את העורלה, והעורלה את העורלה. כיצד: סאה עורלה שנפלה למאתיים, ואחר כך נפלה סאה ועוד עורלה, או סאה ועוד של כלאי הכרם–זו היא שהעורלה מעלה את הכלאיים, והכלאיים את העורלה, והעורלה את העורלה" ע"כ משמע מהסיפה, שהסאה הראשונה של ערלה שנפלה מצטרפת לסאות ההיתר בכדי לבטל את הסאה של הערלה השניה שנפלה אח"כ.
אזי האם גם כאשר טיפת חלב נופלת לסיר בשרי ומתבטלת ב-60, אזי גם אם תיפול אח"כ עוד טיפת חלב, הטיפה הראשונה תצטרף לדין הבשר כדי לבטל את הטיפת חלב השניה?

תשובה:

שלום וברכה

כאן אתה נכנס לנדון הרחב מתי אומרים "קמא קמא בטיל" ומתי אומרים "חוזר וניעור", וראה בבית יוסף יורה דעה סי' צט שהרחיב הרבה בשיטות הפוסקים בזה, ובאופן עקרוני במין במינו אומרים חוזר וניעור, ורק כאשר הם שני מיני איסור אומרים שהאיסור מצטרף להיתר לבטל את האיסור השני, עיי"ש בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחילה על הבורות שלי. 'מצטרף' שכתב הרב היינו שטיפת החלב הראשונה מצטרפת לתערובת ההיתר הוא לטיפת החלב השנייה?(אשמח למקור כדי להראות לחבר)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל