לתרומות לחץ כאן

מנין לקריאת התורה עם מחללי שבת בפרהסיה

שאלה:

שלום כבוד הרב!
שמי דני בעל תשובה מזה 12 שנה! השבת הקרובה הוזמנתי לשבת חתן באולם וללינה בצימר בקרבת מקום.במתחם האולם קיים בית כנסת אך אין מתפללים בו חוץ מאירועים כאלה. שאלתי בהנחה שיביאו לשם בעל קורא שליח ציבור,האם מותר לקרא בתורה לציבור אף על פי שאין הם שומרי שבת תורה ומצוות ,והיות וחוץ ממני אין אף אחד ששומר ! ולמיטב הבנתי אפשר להעלותם כמוספים בלבד ולא בתוך העליות! אנא תשובתך בהקדם! תודה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה נראה שיש לעשות הכל כדי שלא לעלות לתורה. הבעיה כאן אינה מה שהם עולים לתורה, שזה עוד ניתן בדיעבד להקל כאשר יש בעיה של הלבנת פנים וכו',

הבעיה היא שהם לא מצטרפים למנין, ובלי מנין אסור לקרוא בתורה ובודאי שלא לברך ברכות התורה. ראה ברמב”ם פי”ב מהלכות תפילה הלכה ג’ כתב שאסור לקרוא בתורה בפחות מעשרה וכמו שפסק בשו”ע. ופרק ח’ הלכה ד’ הוסיף שאסור לברך ברכת התורה בפחות מעשרה. כלומר, מלבד עצם קריאת התורה, גם הברכה אסורה.

ראה בשו”ת היכל יצחק (או”ח סי’ ה’) שנשאל ע”י כמה מתושבי קיבוץ אשדת יעקב שלא היה להם מנין האם הם יכולים לקרוא בתורה. ובתחילה הביא את ההלכה בשו”ע (קמג סעי’ ב’) שבמקום שאין להם אלא חומש (חמשה חומשי תורה) קוראים בזה כדי שלא תשכח תורת קריאה,. ואם כך היה מקום לומר זאת גם במקרה זה. אולם ממשיך שם הגרי”א הרצוג, שודאי שאסור, משום שכשאין עשרה אין בכלל חיוב לקרוא בתורה. וראה גם בשו”ת פקודת אליעזר או”ח סי’ ו’ שגם פסק כך לעשרה אנשים שחלקם היו מחללי שבת.

אמנם ראה כאן מאמרו של הרב יהושע פפר שהביא מקורות לכך שבזמנינו בשעת הדחק יש שהקלו לצרף חילונים מסוימים למנין, ואם הדבר כרוך באי נעימות רבה תוכל לסמוך על כך.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום כבוד הרב!
    תודה על ההדרכה המועילה אף על פי כן שלצערי יהיו שם רק מחללי שבת העשה השדלות !
    שוחחתי גם עם הרב עובדיה יוסף(הנכד) והכן נאמר לי שלמרות הכל נתפלל והמנע מלומר אמן בקול וכן שנעשה את החזרה בקצרה! יישר כח ותודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל