קימה בפני זקן מחלל שבת

רבני בית ההוראה
כ"ז תשרי ה'תשע"ח

שאלה:

האם צריך לקום בפני זקן מחלל שבת בפרהסיה והאם יש הבדל בזה בין תינוק שנשבה למישהו שאינו תינוק שנשבה?

תשובה:

שלום וברכה

החיוב לקום בפני זקן בן שבעים שנה הוא גם בעם הארץ ובלבד שלא יהיה רשע. לענין אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות בזמנינו נחלקו הדעות, יש סוברים שהואיל והם נחשבים לענין כמה דינים כתינוקות שנשבו דינם כעם הארץ ולא כרשע, ויש סוברים, שאין זה כבוד לקב”ה שאנחנו מכבדים בקימה אדם המחלל שבת בפרהסיא. להלכה, הכריע הגרי”ש אלישיב, שכיון שבלאו הכי אנשים מוחלים על כבוד זה, ניתן להקל שלא לעמוד בפני אדם שאינו שומרת מצוות.

זקן גוי, אין חיוב לקום בפניו אלא רק לסעדו ולסומכו, ואף זאת, יש אומרים שאינו אלא בגוי המקיים ז’ מצוות שנצטוו בהן בני נח.

מקורות:

על החיוב לקום בפני עם הארץ ראה תוס’ ורא”ש קידושין לב ע”ב, והובאו דבריהם ברמ”א יו”ד סי’ רמד סעי’ א, והוסיף שאם הוא רשע אין חיוב לעמוד בפניו. על ההגדרה של רשע לענין זה, כתב הבן איש חי: אלו הבריונים שיודע בהם שאינם מתפללים ואינם מניחים תפילין אינו חייב לקום בפניהם כלל. אולם, דבריו אמורים לגבי אנשים בזמנו שכולם ידעו משמירת המצוות, ומי מהם שלא הקפיד על תפילה ותפילין עשה זאת בזדון ליבו ודינו כרשע לכל דבר, אולם לענין זמנינו נחלקו הפוסקים, דעת הגרי”ש אלישיב שמן הדין חייבים לכבדם, אלא שרגילים הם למחול, ואילו הגר”נ קרליץ חושש שנתינת כבוד ליהודי מחלל שבת, מהווה זילזול בכבוד שמים.

על זקן גוי, ראה שו”ע שם סעי’ ז. מקור החילוק בין גוי המקיים את מצוותיו לזה שאינו מקיימן הוא ביראים סי’ רלג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *