לתרומות לחץ כאן

אכילה לפני קידוש בשבת לנשים

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה,
בדרך כלל אני אומרת בבוקר רק ברכות השחר ואת תפילת עמידה במנחה. ביום שבת לפעמים מסתדר לי ואני מתפללת עמידה בשחרית. שאלתי היא: 1.האם אחרי ברכות השחר ולפני תפילת העמידה של שחרית בשבת, אני יכולה לאכול ולשתות חופשי ללא קידוש?
2. במידה והתפללתי עמידה של שחרית – עשיתי קידוש לעצמי ואכלתי כזית או כביצה פת. האם יצאתי לידי חובת קידוש היום? והאם בסעודה המאוחרת יותר, עם בעלי כהוא חוזר מבית הכנסת, אני יכולה לסעוד ללא פת?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין לדעת רוב הפוסקים, אשה שלא מקפידה להתפלל שחרית בקביעות, אם בירכה ברכות בשחר הרי היא חייבת בקידוש ואינה יכולה לאכול בלא קידוש. בשו"ת אגרות משה חידש שכיון שאשה משועבדת לסעוד עם בעלה היא פטורה מקידוש עד שיהיה זמן סעודה אצלו, אולם כבר תמהו על דבריו, שהרי אף שהיטא משועבדת לאכול עמו את הסעודה העיקרית ודאי מותר לה לאכול מזונות גם בלעדיו… ודי בכך לבד כדי לחייבה בקידוש. לכן כאמור, אין לאשה זו לאכול אחרי ברכות השחר בלא קידוש, ולאידך גיסא, אם אכלה פת, לא נראה שהיא חייבת לאכול שוב פת, ונראה שבזה גם האגרות משה יודה, כי אף אם ביטלה משיעבודה לבעלה זה לא מפקיע את קיום מצות סעודת שבת שכבר עשתה.

מקורות:

ראה כאן בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל