שאלה:
קרוב משפחתי העניק לי במתנה גמרא תלמוד בבלי כאשר בעמוד הראשון מודבקת תמונה של סבי וסבתי. שאלתי: אם יש צורך להוריד את התמונה מן הגמרא אם הספר מונח בארון. וכן, האם צריך להוריד את התמונה אם הספר בשימוש. אציין שסבתי צנועה, היא מופיעה בתמונה חבושה בפיאה נכרית ומכוסה כדת וכדין. התמונה היא תמונת ראש בלבד של סבי וסבתי. הספר מוקדש לעילוי נשמתם.
ספר נוסף העניק לי עם תמונה של הסבא מהצד השני, האם יש ענין בכך או אולי יש ענין לא לשים את התמונה שם?
תשובה:
שלום רב,
אין כל בעיה להשאיר את התמונה שלה כך אם הגמרא נמצאת אצלך. אולם אם זה מסתובב בביה"כ וכד', עדיף להסיר אותה – זה לא מקובל.
האם הכוונה שכמו שלא מקובל שאישה זרה תכנס לבית הכנסת בשעת הלימוד והתפילה כך לא תופיע בתמונתה?
האם גם תמונת הסב יש להסיר מהספר שבבית הכנסת?
נושא של צניעות, בלי קשר לדוגמאות נוספות.
הענין של הצניעות קשור לזה שזה לא מקובל?
כלומר: אם זה מקובל אין בעיה של צניעות?
בכל מקרה זה לא צנוע.
זה לא צנוע ביחס לגמרא או ביחס לבית הכנסת?
גם וגם, בעיקר ביחס לאנשים שמביטים בתמונה.
מה המקור לזה שיש ענין של צניעות ביחס לגמרא עצמה אם אין אנשים שמביטים בתמונה חוץ ממני?
אין מקור אבל ההרגשה שזה לא מכובד.
השאר תגובה