לתרומות לחץ כאן

הפרת נדרי אישה

שאלה:

אשתי, בגלל איזה מה שהוא , אמרה "שהיא אף פעם לא תוריד בגדים" ( הכוונה בנוכחותי), אמרתי לה שתגיד בלי נדר והיא אמרה , אלא שעד אז
כבר עבר תוך כדי דיבור. אני מתוך רצון להקניטה על קבלות מופרזות הערתי לה שזהו- היא איחרה חזרה מאמירתה ( היינו שכביכול זה חל). ברגע זה חשבתי שאולי זה נקרא שהקמתי לה. כעבור כמה דקות הפרתי לה ,
שאלתי אם יש באמירתה משום נדרי מצווה, כי אולי יש בזה מצווה בתקופת הרחקות.
שאלה שניה אם זה נחשב שהקמתי , כי לא היה לי רצון שזה יחול אלא רק להפחידה או אולי זה דברים שבלב.
למעשה היא פירשה דבריה שלא התכוונה לקבלה גמורה אלא כמין איום עלי בגלל איזה מה שהוא, וגם וכוונתה הייתה לתקופת הרחקות.
גם נראה לי שהפרתי מיד אלא מתוך דין דברים לא זוכר במאה אחוז.

תשובה:

שלום רב

מסתבר שזה לא נחשב הקמה, שכן לא אמרת שאתה מקיים את הנדר, אלא ציינת את העובדה שמבחינת מעשיה הוא חל. אלא שלא ברור שניתן להפר, הבעל יכול להפר רק נדרים שבינו לבינה או שיש בהם עינוי נפש, אינני בטוח שהמקרה הזה קשור לאחד הקרטריונים האלו, אלא אם כן כוונת הנדר היתה שלא תקיים את חיוב העונה כהלכתו [כלומר לא נדרה סתם על פשיטת הבגדים אלא כוונתה שגם לא תהא כך בשעת תשמיש] שאז בלאו הכי הנדר אינו יכול להפקיע את שיעבודה, ומכל מקום ודאי מועילה על זה הפרה. אבל אם הכוונה היתה סתם על פשיטת בגדים, עליה לעשות התרת נדרים [אין זה נדרי מצוה, כיון שזה אמור גם על ימי טהרה, ומחשבת הלב אינה כלום].

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. מתנצל על ריבוי שאלות, כי נלחצתי מזה,. למה זה לא עינוי נפש, הלא לא יכולה לא להתקלח ולא "אשר יצר". ואולי יכולה לסמוך בינתיים על מודעת ראש השנה?

  2. לא ברור לי הסיטואציה, אם זה היה נשמע כהתחייבות של ממש, לא צריך את המילה נדר, אבל אם זה סתם היה משפט שזורקים מתוך כעס וגם השומע לא נראה לו שיש כוונה לנדר, אכן זה לא נדר.

  3. מתנצל על הנידנוד אלא תורה וללמוד אני צריך, אם זה לא נדרי מצווה אז למה אילו היו אומרים בהתחייבות ממש כלשון הרב, יש בזה נדר? וכי כל פעם שאדם מבטיח עם החלטה ברורה יהיה נדר? אולי כוונתכם על אמירה כגון "הרי עלי" לעשות או לא שיש כאן שבועה בלשון נדר, אבל לא בסתם הבטחה ברורה "לעשות או לא"?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל