לתרומות לחץ כאן

בגדי חול המועד

שאלה:

שלום שוב כבוד הרב!
יש לי כמה וכמה בגדים בארון נקיים, אך הם לא בגדי שבת, ולא יום טוב. יש לי בגד שבת שאני לובש כרגע בחול המועד (כפי שנראה לי שצריך לעשות, או לפחות זו אופציה אפשרית לעשות בחול המועד).
אני משתמש במכנס אחד כבר כמה ימים, יש לי עוד נקי אך הוא לא של שבת.

א' – האם אני יכול להשתמש בבגדים הנקיים שלי בחול המועד ובשבת, למרות שהם לא בגדים מיוחדים לשבת?
ב' – האם עדיף להישאר עם המכנס הממוחזר שלי (כבר משתמש בו שלושה ימים לפחות אולי) עד ערב שבת ואז להחליף לנקי לכבוד שבת?
ג' – רק לוודא, מה לובשים בחול המועד, או בגדי שבת או בגדי יום טוב, שניהם אפשרות מותרת?
בע"ה בלי נדר לאחר חול המועד נקנה עוד כמה בגדים.
תודה רבה כבוד הרב, חג שמח :)

תשובה:

שלום וברכה

אתה יכול להשתמש בבגדים הנקיים שלך בחול המועד כדי שתוכל ללבוש חגיגי בחג.

לכתחילה לובשים חגיגי גם בחול המועד אם יש בגדים כאלו.

אדם שיש לו רק בגד חגיגי אחד, כיון שאינו יכול ללובשו כל החג ללא כביסה – מותר לו לכבסו בחול המועד, אבל כדאי לדאוג לכך שיהיו בגדים ולא נזדקק לכך.

חג שמח.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אדם שמשתדל שבגד השבת (חליפה ומכנס) יהיו רק לשבת ויו"ט ,האם עדיף ללכת בחול המועד עם חליפה של חול (ועם עניבה) כי נראה לי שיש מעלה לייחד בגד רק לשבת נטו? תודה.

  2. המנהג הרווח עפ"ד הפוסקים ללכת בחול המועד עם בגדי שבת, יש מחלוקת לגבי מי שיש לו בגד יום טוב המכובד משל שבת מה עושה, אבל אין ללכת בבגד של חול בחול המועד.

  3. ראה מגן אברהם תחילת סי' תקל ושער הציון שם אות ד שצריך שיהיו כבגדי יום טוב, וראה שו"ע תקכט א שבגדי יום טוב חשובים משל שבת, אבל במגן אברהם תרסד ג כתב לגבי הושענא רבה שיש ללבוש בגדי שבת, וכבר הקשו אחרונים רבים שלכאורה זו סתירה. אמנם באשל אברהם בוטשאטש סימן תקנא כתב שדי בחול המועד בבגדי שבת ואין צורך בבגדי יום טוב, וראה עוד בהרחבה במחזיק ברכה סימן תעא.

  4. תודה ויישר כח.אך לפי זה נראה לכאורה שמה שאסרו לכבס בחול המועד כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול בבגדיו (מו"ק יד) ולכן יקדים לכבס את בגדיו נראה שהכוונה לא רק לבגדי החג עצמו שיהיו לו בגדים נקיים לכבוד החג אלא אף לימי חוה"מ (שאף הם נקראים מקראי קדש) שאם לא כן ונאמר שהכוונה רק לבגדי יום טוב הראשון ובשאר ימי חוה"מ יוכל ללכת עם בגדי חול,לא כן?
    2) האם בזמנינו שלרב ככל הבתים יש מכונת כביסה וגם מכונת ייבוש ובתוך שעה שעתיים יש לו בגדים מכובסים ונקיים האם זו סברא להקל ולהתיר לכבס במכונת כביסה או לכאורה להיפך זו סברא להחמיר כיון שבזמן חז"ל עד לפני כ – 100 שנה היו מכבסים בידיים ולכן חששו חז"ל שיעקב וישהה את כיבוס בגדיו לחוה"מ כשהוא בטל ממלאכה ויש לו זמן פנוי ופעולת כיבוס בידיים ואח"כ לייבשם בשמש לוקחת זמן ככל שיש לו יותר בגדים מלוכלכים, וזה באמת לא מכבוד יום טוב שיהיה עסוק בכך מה שאין כן כשפעולת הכיבוס נעשית במכונת כביסה באופן אוטומטי ללא שום טרחה או שנאמר להיפך אדרבא היא הנותנת ויש לחשוש יותר שישהה את כיבוס בגדיו (לשאר ימי חול המועד) בחוה"מ שיוכל לכבסם במכונת כביסה ללא שום טרחה?

  5. 1) למה זה פשיטא אומנם כך חשבתי,אך ממה שכתוב בגמרא שם בטעם האיסור כדי שלא יכנס לרגל מנוול בבגדיו, משמע שכל הקפידה היא רק בכניסה היינו ביו"ט הראשון ולא בשאר ימי חוה"מ.

    2) האם משום שכבודו רואה שלכל סברא יש שני צדדים להקל או להחמיר?

  6. 1. למעשה מאי נפק"מ האיסור לכבס בחול המועד ברור ומובא בשולחן ערוך.
    2. א. כן. ב. למעשה מבואר בכל הפוסקים לאיסור ואין חולק בדבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *