לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי להדליק אור בסוכה / מה זה ביטול כלי מהיכנו?

שאלה:

לשיטת הרב עובדיה זצל
1. שעון השבת כוון לא טוב וכאשר הגענו להכנס לסוכה בליל שבת האור היה כבוי. בסוכה היה חושך מוחלט. מה הפתרון? לקרוא לגוי ולשאול אותו האם הוא מעוניין לראות סוכה של יהודי ואז הוא ידליק לצורך עצמו? או שמותר להזיז את הזיזים בשעון שבת בכדי שהאור יידלק עוד חצי שעה?

2. מה ההבדל בין ביטול כלי מהיכנו לבין בסיס לדבר האסור?

תשובה:

שלום וברכה

אסור לשנות בשעון שבת כל שינוי שענינו הקדמת שינוי הפעולה, רק בהמשך פעולה קיימת יש שהתירו, ראה בענין זה הרבה תשובות כאן באתר, עשה בחיפוש שינוי מצב בשעון שבת. גם לבקש מגוי אין היתר, כי זה בעצם הערמה, הגוי לא מתעניין בסוכה שלך, והוא מבין מה אתה רוצה ועושה זאת עבורך, וכל הנאה ממעשה שבת של גוי אסורה [רמיזה כזו מועילה רק בכיבוי שהוא הסרת נזק, ולא בהדלקת אור שיש בה הנאה].

בסיס לדבר האסור, הוא דבר הנעשה מערב שבת, והיינו שאם אתה מניח מוקצה כל כלי אחר, גם הכלי שתחת המוקצה אסור בטלטול בשבת. ביטול כלי מהיכנו זה משהו אחר לגמרי, שאסור בשבת להניח כלי תחת מוקצה כמו טיפות שמן וכדומה, כי בכך אתה מבטל אותו משימוש וקובע אותו במקומו ויש בכך לדעת חלק מהראשונים בונה, ולדעת אחרים – סותר. בערב שבת אין איסור לעשות זאת, אלא שכדבריך הוא יהיה בסיס לדבר האסור.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. הרבה פוסקים התירו אמירה לגוי להדליק חשמל ביו"ט שאינו שבת במקום מצווה . עיין למשל ילקוט יוסף. מה עוד שהכרעת רובם של האחרונים שחשמל ביו"ט הנו איסור דרבן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל