לתרומות לחץ כאן

תשלום ירידת ערך בנזקי רכבים

שאלה:

שלום וברכה
נזק של רכב ,האם שמין כמה היה שווה קודם וכמה אח"כ. או את התיקון. ומדוע

תשובה:

שלום רב,

הגמרא אומרת שמקילים על הניזק בתשלומים ולא שמים את הנזק בעצמו, אלא שמים את השדה או את הבית כמה הופחת מחמת הנזק. וכתב החזו"א (ב"ק סימן ו ס"ק ג) שכל דברי הגמרא ששמין את פחת שווי הבית דוקא בבית שעומד להימכר, אבל בית שאינו עומד להימכר עומד הוא לתיקון, וחייב המזיק לשלם תיקון. ולכן אם קלקל כותל בבית חברו ואם נשום את הבית לא הופחת דמיו כלל, לא נפטר המזיק, אלא משלם את הוצאות התיקון.

מעתה יש לדון ברכב שתיקן את הרכב כדבעי תובע הניזק שעדיין יש ירידת ערך לרכב, האם יש לחייב את המזיק בדמי ירידת הערך אחר דמי התיקון, או שחיוב המזיק לשלם את דמי התיקון ותו לאו.

שאלתך יפה מאוד, ורבות התחבטנו בבית דין על כך. דיברתי עם הרבנים הגאונים רבי זלמן נחמיה גולדברג ורבי אברהם דרבדריקר שליט"א, והם טענו:כי מדוע נחמיר על המזיק ונטיל עליו שני חומרות, גם לתקן כדברי החזו"א, וגם ישומו לו פחת וכדברי הגמרא.

וביאור דבריהם: החזו"א ייסד שבכל נזק רואים את חפץ הניזוק למה היה עומד, אם היה עומד למכירה שמים כמה הופחת מחמת הנזק. וחפץ שהיה עומד לתיקון לא שמין את הפחת אלא רואים כמה עולה לתקן את הנזק. ולכן מחמירים על המזיק ומחייבים אותו לשלם הוצאות תיקון. את יסוד החזו"א יש לנו לתפוס גם לאידך גיסא – בחפץ שבשעת הנזק אינו עומד למכירה – אין לנו לשום פחת הנזק אלא לתקן. על כן ברכב פרטי שבשעת הנזק אינו עומד למכירה חיוב המזיק יהיה לתקן, ומה שאחר התיקון ירד ערך הרכב ולא יקבל עליו תמורה כמו לפני הנזק, אין מחובת המזיק לשלם זאת.

נמצא שדברי החזו"א הינם לחומרא ולקולא. לחומרא: באופן שקלקל חלון ביתו, מחמירים עליו לתקן, ולא שמים אגב הבית ונפטר. לקולא, אם הזיק רכב פרטי שאינו עומד למכירה, לא נשום ירידת ערך, אלא נפטר בתשלום של תיקון.

מאידך הגאו ןרבי שריאל רוזנברג אמר לי שברור שמשלם את ירידת הערך כיון שהופחת ממונו של חברו. ודברי החזו"א נאמרו רק לחומרא ולא לקולא.

ואני מצאתי ראיה כדברי הגרז"נ גולדברג שאין תשלומי נזיקין כשירד הערך אלא בדברים העומדים למכירה. ועוד חזון למועד.

חשוב לציין שמדובר בירידת ערך מסחרית – שאנשים נרתעים לקנות את הרכב למרות שהרכב תוקן בשלמות. אמנם אם הרכב לא תוקן בשלמות ודאי שחייב לשלם על ירידת הערך שנוצר מחמת אי התיקון.

מועדים לשמחה

נפתלי בן חיים

מקורות:

כתבתי מאמר ארוך על שאלתך, תוכל לקבלו במייל:

[email protected]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל