לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות מדיני שאלה וגזל

שאלה:

שלום וברכה!!
1) התארחתי אצל משפחה, וכשלחצתי על המתג להדליק את האור הנורה לא עבדה (לפני זה היא עבדה), האם עליי מוטל לשלם על הנורה?
2) התארח אצלי אורח והוא בא עם בקבוק של שתייה, וכשהוא הלך הוא לקח את הבקבוק (הבקבוק היה כבר ריק משתייה),האם עליי להחזיר לאורח את הבקבוק?
3) הייתי בחנות וקראתי בחנות כמעט ספר שלם (לא הייתי קונה את הספר, פשוט היה לי משעמם בחנות ולכן קראתי את הספר), האם עליי לשלם על הספר?

אשמח שהתשובות יהיו עם מקורות,

תודה רבה וחג שמח!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

  1. לא. אינך חייב לשלם על הנורה.
  2. אם הוא לקח, אז מה השאלה. אם הכוונה הייתה שהוא לא לקח, לא צריך להחזיר לו, גם אם אפשר לקבל החזר על הבקבוק. משום שרוב אנשים לא מקפידים על כך.
  3. לא. אינך צריך.

מקורות:

1. יש סוברים שבלי משיכה לא מתחייבים באונסים. עיין שו"ע חו"מ סי' רצא סעיף ה. לדעת הנתיבות בסי' שו סק"א ששוכר קונה את החפץ בהתחלת שימוש, אף ללא הגבהה וללא משיכה, אם כן אין המשיכה מעכבת בעניין הנורה. אבל בספר ערך ש"י שם חולק על הנתיבות וסובר שהתחלת שימוש איננה קנין בשכירות מטלטלין, ומוכיח כן מהגמ' בב"מ דף צט ע"ב "וכשם שקרקע נקנית בכסף ובשטר ובחזקה כך שכירות נקנה בכסף ובשטר ובחזקה, שכירות מאי עבידתיה, אמר רב חסדא שכירות קרקע". ומסביר רש"י בד"ה מאי עבידתיה וז"ל: "להקנות עד שימשוך, ומאי חזקה בלא משיכה משכחת ליה". הרי שלא שייך קנין חזקה בשכירות מטלטלין, והרי התחלת שימוש היא קנין חזקה, כמבואר בשו"ע סי' קצב סעיף ז וסעיף ח, הרי שהתחלת שימוש אינה קונה בשכירות מטלטלין.

גם ללא הטעם של חסרון משיכה, יש מקום לפטור מאונסים מהטעם שאף בעל הדירה עצמו משתמש ואין כל הנאה של המתארח. ועיין בקובץ עומקא דדינא ח"ג עמוד 235.

2. כדין מכנשתא דבי דרי בתחילת פרק אלו מציאות.

3. גם אם שואל שלא מדעת דינו כגנב, מכל מקום הרי לא קרא את הספר על דעת לשלם וגנב פטור מלשלם על השימוש. עיין שוע חו"מ סי' שסג סעיף ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל