לתרומות לחץ כאן

האם אב יכול לברך הגומל עבור בנו

שאלה:

האם אפשר לברך הגומל במקום הבן שמסרב לברך אע"פ שהוא גדול ?

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שנעשה נס לבן שבגינו הוא צריך לברך הגומל אלא שהוא מתבייש לברך בעצמו ומעדיף שמישהו אחר יברך ויוציא אותו ידיי חובה, למעשה זה מחלוקת בפוסקים, וספק אין לברך. וראה במקורות. ויודגש שגם לדעות שניתן להוציא ידי חובה זה רק באופן שהבן יאמר אמן.

מקורות:

כתב הטור (סי' ריט): "ואם בירך אחר ואמר בא"י אמ"ה אשר גמלך כל טוב וענה אמן יצא דגרסינן בפרק הרואה רב יהודה חלישו) ואיתפח על לגביה רב חנא בגדתאה ורבנן אמרי ליה בריך רחמנא דיהבך לן ולא יהבך לעפרא אמר להו פטרתן מלאודוייז) וצריך לומר שהזכירו שם ומלכות כגון שאמרו בריך רחמנא מלכא דיהבך לן שהרי כל הברכות צריכות שם ומלכות ואסיקנא כשענה אמן.ח) ופי' א"א ז"ל אף על גב דשומע יוצא בשמיעה בלא עניית אמן היינו דוקא כשהמברך חייב ג"כ בברכה אז יוצא השומע בלא עניית אמן אבל הכא כיון שהם לא היו חייבין בברכה זו לכך הוצרך הוא לענות אמן ולא חשיב ברכה לבטלה כיון שהם לא נתחייבו בה שהם נתנו שבח והודאה למקום כדרך בני אדם שמשבחים למקום על הטובה שמזמין להם". והובא גם ברמ"א שם. אולם הבית יוסף חולק וסובר שלא שייך לברך ברכה זו אם האיש עצמו אינו מחוייב בה.

ובביאור הלכה שם הביא דעות הפוסקים כהטור וכהבית יוסף. וציין שבבן לאביו או בתלמיד לרבו (כלומר, הנס נעשה לאביו או לרבו, יש יותר סיבה להקל שיועיל ברכה כזו, משום שהוא קצת נס עבורם ויש להם רשות לברך (אינו חובה אלא רשות). אולם משמע שם מדבריו שאב לבן אין להקל ולברך. אולם על בנו הקטן יש דעות שניתן לברך הגומל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל