לתרומות לחץ כאן

דופן עקומה

שאלה:

2 דפנות כמין ר שבגג הר' יש גג מטר לאורך כל הדופן כזה—, והדופן הנ"ל מגיעה עד הסכך. אך הגג הפסול נמצא מעל הסכך הכשר ואיננו בשווה עמו.
1. האם בכגון זה אומרים דופן עקומה?
2. האם גם ירך הר' צריכה להגיע עד הסכך בשביל שתחשב דופן עקומה, או די שראש הר' מגיעה עד הסכך, והירך יכולה להיות עשרה טפחים ואז אמרינן גוד אסיק?

תשובה:

שלום וברכה

  1. סכך הסוכה עצמו שהוא פסול נחשב דופן עקומה.
  2. במקרה זה לא נאמר דין דופן עקומה, כיון שיש כאן שתי הלכתות גוד ודופן עקומה, התלויות זו בזו, ותרי הלכתות לא אמרינן.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב,
    בחזון עובדיה סוכות הביא מחלוקת הטור והר"ן. ובסיום כתב בשם אחרונים ביניהם המ" ב שאם הדופן רחוק פחות משלושה מהסכך הפסול אמרינן לבוד ודופן עקומה, והרב העלה להקל מכוח ספק ספיקא. שאלתי היא אם אמרינן לבוד ודופן עקומה אע"פ ששניהם בדופן והרי זה תרי הלכתא, מדוע לא נאמר גוד ודופן עקומה שלכאורה שלושתם הללמ"מ? והאם אפשר לאמר שכן דעת הרב עובדיה זצוק"ל בזה?
    תודה רבה על הסבלנות וישר כוח על האתר המשכיל!

  2. ההסבר הוא כך: הר"ן כותב שלא אומרים גוד ודופן עקומה, זה ברורה, אלא שנחלקו הביכורי יעקב וגרבי עקיבא איגר בטעם דינו של הר"ן, הביכורי יעקב כתב, שכיון שהרעיון של דופן עקומה הוא שרואים כאילו הדופן מתעקמת, לא שייך לעשות זאת על ידי גוד, ולדבריו בלבוד ודופן עקומה זה בסדר, כי שם באמת רואים אותם סמוכים, ואילו רבי עקיבא איגר סבר שהטעם של הר"ן הוא משום שלא אומרי שני הלכתות ולדבריו אין חילוק בין שני המקרים. נמצא שבדוטפן עקומה וגוד ודאי יש לאסור, והמחלוקת היא רק בדופן עקומה ולבוד.

  3. תודה רבה על התשובה,
    מדברי הרב נלמד שאם דפנות הסוכה עשויות מקנים של שתי מדין לבוד והרי הם בגובה עשרה טפ', וקרוב למטר מהסכך באחד הדפנות מהצד נמצא מתחת למרפסת, ודאי שאין לדון לבוד במחיצה וגוד עד לסכך (שנחשב כסכך פסול מחמת המרפסת) ודופן עקומה והרי היא פסולה לגמרי וברכותיה לבטלה. האם זה נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל