לתרומות לחץ כאן

מטרת תקנות חכמים

שאלה:

איך יכול להיות שחכמים גזרו דברים הפוכים מהתורה? למשל מי שגנב אבנים או קרשים דברים אחרים של הבנין הוא חייב להחזיר את השווי ולא את מה שגנב. וחכמים אמרו הפוך איך יכול להיות?????? איך חכמים מתירים דברים שהתורה שבכתב אוסרת??? אז בשביל מה צריך תורה שבכתב אם ממילא הולכים לפי חכמים ולא לפי התורה?

תשובה:

שלום רב,

רוב תקנת וגזירות חכמים הם כאלה. לדוגמא, התורה אומרת שמותר לאכול עוף וחלב, והם אמרו שאסור. מדאורייתא קוראים קריאת שמע בערבית עד הבוקר והם אמרו עד חצות. וכן הלאה. תמיד חז"ל תיקנו "כדי להרחיק את האדם מהעבירה" כלשון המשנה הראשונה (ברכות א,א). לכן תיקנו שיסיים קריאת שמע עד חצות כדי שלא ידחה וימצא את עצמו בבוקר שלא קרא. כך גם עוף עם חלב כדי להרחיק אותנו מבשר עם חלב שאסרה תורה. וכך גם תקנת השבים שעליה את מדברת, תיקנו חז"ל שבסיטואציה מסויימת שהיא כבר בנה עם האבנים או הקרשים את ביתו, וחששו שמא מסיבה זו שהוא חייב להשיב את האבנים הללו הוא ימנע מלהשיב בכלל, לכן תיקנו שהוא יכול להחזיר את השווי של הגניבה.

אין בכך סתירה לדברי התורה, שכן הכל מבוסס באופן עקרוני על דיני התורה, אלא שנעשו הרחקות שונות כדי שלא נכשל. כמו כן בדיני ממונות יש כח לבית דין להפקיר ממונו של אדם לצורך תקנת הציבור. אבל מה מקום יש לאלה מה הצורך בתורה שבכתב, הרי היא ודאי הבסיס לכל.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבישג יקירתי, שמתי לב שאת קוראת את התשובות שאנו משקיעים לכתוב לך ברפרוף לכן את חוזרת על אותה השאלה בדיוק גם לאחר שהשבנו עליה. אנא קראי את השאלות במתינות. ותראי האם שאלתך עדיין במקומה או לא.

  2. אני ממש לא קוראת ברפרוף קראתי והבנתי אבל אין פה תשובה על השאלה הזו. כתבתם שהמטרה של התקנות זה כדי להרחיק מהעבירה לעשות גדר אבל התכוונתי למשהו אחר אמרתי שחכמים כותבים גם דברים הפוכים מהתורה כדי להקל בהתאם לשעה אז בשביל מה צריך את התורה אם יש את חכמים שאומרים דברים הפוכים והולכים לפי מה שהם אומרים ולא לפי מה שכתוב בתורה??

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל