שאלה:
שלום
האם יש הלכה כזו שאם יש דופן לבוד בסוכה צריך לעשות סוכה עם ארבע דפנות ולא שלוש? והאם זה נכון גם לספרדים?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
בודאי ראוי להחמיר בזה, שהרי כך היא שיטת גדולי הפוסקים, מגן אברהם ריש סי' תרל ופרי מגדים שם ושו"ת הרא"ם סי' ב, ובמשנה ברורה שם הביא רק את שיטתו. ובפרט שרבים החמירו כלל לא להשתמש בלבוד לשיעור הכשר הסוכה עצמה, ראה בית מאיר ביכורי יעקב ובגדי ישע שם, לכן די לנו להקל כשהיא מוקפת מארבע רוחותיה. אמנם ודאי שמעיקר הדין יש להקל בזה בשעת הדחק בעיקר לספרדים, שכן היא דעת הבית יוסף שם על פי גדולי הראשונים. בסוכה לנצח מבד שקשור מכל צדדין שמעיקר הדין כשהוא מתוח כלל לא צריך את הלבוד וזה נעשה רק כדי להבטיח שהיא כשרה, יש לסמוך להקל שאין צריך מארבע רוחותיה.
חג שמח.
א. האם לדעת הבית יוסף זה רק בשעת הדחק? לבית יוסף זה לא לכתחילה?
ב. האם מספיק שהדופן הרביעית תהיה רק טפח לפתור את העניין?
תודה
לדעת הבית יוסף זה לכתחילה, אבל מדובר בגדולי הפוסקים נושאי כלי השו"ע, אין לבטל דבריהם בהעברה בעלמא… כדאי להדר במצוה יפה זו… לכאורה לא מספיק טפח אבל לא מצאתי מפורש, ומכל מקום כאמור אם יש סדין מתוח נראה שיש להקל ללא חשש.
כהמשך – האם מותר לעשות את כל ארבע הדפנות מלבוד?
מותר בהחלט.
השאר תגובה