לתרומות לחץ כאן

ריבית בתשלום מוזל מראש על דיסקים ב"מימון המונים"

שאלה:

שלום
בשנים האחרונות קם מודל חדש שנקרא "מימון המונים". בשיטה זו ניתן להוציא ספר, דיסק וכו' על ידי אתר אינטרנט שבו אפשר לשלם עם כרטיס אשראי על התוצר, עוד לפני שיש ליזם או ליוצר את הכסף להפיק את המיזם שלו, ולכל פרוייקט מוקצב פרק זמן מסויים על ידי היזם, שאם הוא לא מצליח לאסוף בו את הכסף – הכרטיס לא מחוייב והוא לא יקבל את הכסף. לדוגמא הזמר פלוני רוצה להוציא דיסק אבל אין לו תקציב. כי הוא צריך 40,000 ש"ח. הוא פותח פרייקט ואומר בו שמי שיתמוך בפרוייקט הוצאת הדיסק בסכום של 40 ש"ח, יקבל את הדיסק בדואר לכשיצא. הוא מנסה לגייס אלף אנשים שישלמו כל אחד 40 ש"ח. אם הוא מצליח לגייס אותם בשלושה חודשים – הוא מקבל את הכסף ומוציא את הדיסק ושולח להם.
אחרי כן מחיר הדיסק בחנויות יהיה 50 ש"ח. האם יש בכך בעיה של ריבית או שבגלל שהכסף לא נגבה בהתחלה אלא רק כשיש לו את כל הסכום, זה לא נקרא ריבית?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש בכך איסור ריבית, מאחר והכסף נגבה לפני שיש מוצר מוכן. יש לראות שמפעילי האתר יהיו חתומים על היתר עיסקא ויפרסמו באתר שהפעילות היא לפי היתר עיסקא.

מקורות:

עיין בשו"ת מנחת שלמה תנינא סי' סט לעניין מעות קדימה להדפסת ספרים שמצדד קצת להיתר במקרה ששכיח שהמחיר הסופי יהיה זול יותר, אבל כמדומני שבמקרה זה מדובר בזמרים ידועים אשר לא מצוי שהמחיר לאחר הפקת הדיסק יהיה זול יותר וממילא אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל