שאלה:
האם מותר לכתחילה לשתות מים במוצאי יו"כ לפני הבדלה, ואם כן האם שוין גברים לנשים לענין זה.
תשובה:
שלום וברכה
בשו"ע בסי' רצט סעי' א כתב שמים מותר לשתות לפני הבדל [בשונה משאר מאכל ומשקה, אבל ראה ערוך השלחן שם ועוד על פי האר"י שאין לשתות אפילו מים. לכן מי שצמא מאוד כפי שמצוי במוצאי יום כיפור יכול להקל בזה, אבל המחמיר תבוא עליו הברכה. כמו כן יש שצידדו שגם על פי האר"י החשש הוא רק בשתיית מים מהנהרות ולא בסתם מים.
מה הטעם שמותר לשתות מים לפי ההבדלה?
בשונה מקידוש שם טעם האיסור לאכול ולשתות הוא משום שתקנת הקידוש בתחילת הסעודה אוסרת לטעום כל דבר אחר קודם, ולכן אין הבדל בין מים לשאר דברים, בהבדלה זה רק גזירה שמא יפשע וישכח להבדיל, ובזה הקלו לגבי טעימת מים.
מה הדין במיץ לא טבעי? כגון תפןזים שרובו מים וסוכר? לכאורה ראיתי שלעניין גאוה לפני התפילה , לא שייך ויהיה מותר ( דרשו ) וכן לעניין צירוץ לזימון בסימן רצ"ז. האם ה"ה לכאן?
אין היתר.
השאר תגובה