לתרומות לחץ כאן

שינוי בשעון שבת כדי שהמזגן ידלק עד שעה מאוחרת יותר

שאלה:

שלום וברכה ליכבוד הרב שמי אסתר בערב יום הכיפורים סידרנו תשעון של המזגן בסלון כך שהיה אמור לבוא למחרת ביום הכיפורים ב10 בבוקר לערך אבל שכחנו להדליק תמזגן בשלט כדי שידלק למחרת סידרנו שעון של מזגן נוסף בפינת אוכל שיבוא למחרת מ6 בבוקר עד 10 וכבר השעה הייתה 6 ורבע דקות בערךלא יודעת בידיוק אבל לא יותר מ6 ורבע ואמי הפצירה בי שזה פיקוח נפש ולכן הבת שלי הורידה את שאר הזיזים עד 5 ורבע בערב של המזגן בפינת אוכל שהיה אמור לבוא עד 10 בבוקר יש לצין שהמזגן היה מכובה שאלתי היא האם כבר ניכנס כיפור בשעה הזו בערך עד 6 ורבע? והאם היה מותר להוריד את שאר הזיזים? בברכה וגמר חתימה טובה אסתר

תשובה:

שלום וברכה

למעשה לא הבנתי את הסיפור עד הסוף, אבל אכתוב את הכלל, יש שהקלו להאריך מצב קיים בשעון שבת מיכני הפועל באמצעות זיזים, כלומר, אם המזגן כרגע פועל ואתה משנה את הזיזים שיפעל עד שעה מאוחרת יותר ממה שהוא מכוון זה בסדר, אבל אם אתה מקדים שינוי מצב, כלומר גורם שידלק מוקדם יותר או יכבה מוקדם יותר זה אסור. האמירה פיקוח נפש על הדלקת מזגן היא אמירה חמורה שאינה נכונה, צריך להזהר מאוד בהגדרה הזו! פיקוח נפש פירושו סכנת חיים!

מקורות:

דעת האג”מ ביו”ד ח”ג סי’ מ”ז אות ד’ שאסור לערוך שום שנוי בשעון השבת, ולא ביאר את טעמו, וכן דעת הגרי”ש אלישיב, ועוד כמה פוסקים.

אמנם דעת הגרש”ז אוירבך שבמקרים הנ”ל אפשר להקל מעיקר הדין, וכפי שמבואר במנחת שלמה ח”ב סי’ כ”ג, ועיין בספר שמירת שבת כהלכתו פרק י”ג סעיף כ”ה – כ”ו שכתב שמותר לערוך שנויים במקרים הנ”ל, והוא מתיר בכל מקרה ולא הגביל את ההיתר רק למקום צורך, אמנם עיין בספק אורחות שבת ח”ג סי’ כ”ט ס”ק כ”ו שכתב שעל אף שהגרש”ז סבר שמעיקר הדין מותר, אמנם כשהיו שואלים אותו אנשים אם לעשות כך, היה מורה להם לא לערוך שינויים כאילו רק במקום צורך גדול כגון לצורך חולה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל