לתרומות לחץ כאן

עניית אמן על ברכה חטופה

שאלה:

1) שמתי לב אצלנו בבית הכנסת, כשהחזן או מי מהמתפללים אומר קדיש, האנשים עונים אמן לפני שהאומר קדיש מסיים לגמרי את כל המשפט,נניח: יתגדל ויתקדש מה רבא, כבר שהוא אומר "רבא" אנשים עונים אמן, או שכשהוא אומר:"ונאמר אמן" , אז תוך כדי זה עונים אמן,או שהחזן מאריך בנגיגון כשאומר:"ונאמר אמן", ונמצא שמסיים את ה"ונאמר אמן" אחרי שכולם כבר ענו אמן, כי הוא האריך מידי בניגון, כלומר אין מחכים שהוא יסיים משפט מלא ואז כולם יענו באופן אחיד ביחד כולם "אמן" על כל המשפט של הקדיש.
איך אני צריך לנהוג בענית האמן? הרי ייתכן שבפועל אין מספיק עונים לקדיש, כי לדעתי הרוב לא עונים בסוף המשפט כמו שצריך.
עד היום נהגתי לומר : ברוך ה' לעולם אמן ואמן" ולכוון את האמן הראשון לעניית הקדיש.
2) גם בברכות התורה למשל.
א) אנשים בולעים מילים, אני צריך לענות אחריהם אמן?
ב) אני לא יודע אם הם קוראים יחד עם הבעל קורא את הפרשה, ואולי אני לא צריך לענות אמן אחרי ברכה זו?

תשובה:

שלום וברכה

  1. נראה לי שאתה קצת מגזים, לא יתכן שכל הבית הכנסת אומרים אמן לפני שאומר את המילה "רבה"… אתה פשוט שומע כמה אנשים קולניים במיוחד… בואמרו אמן יש פחות בעיה כי בעצם השבח עצמו כבר נאמר. תענה רגיל וזה בסדר בלי אמירת פסוקים.
  2. גם אם אדם בולע מילים, אם אמר את תחילת הברכה וסוכה ואת הענין העיקרי באמצע יצא ידי חובתו כמבואר בשו"ע ומשנה ברורה בסי' נט סעי' ב.
  3. תענה אמן זה בסדר גמור.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לגבי 2- איך אני יכול לדעת אם זה מה שקרה בברכה שהוא ברך? מה נחשב – א)תחילת הברכה? ב)סוכה? (הכוונה לסופה?) ג) העניין העיקרי?
    לגבי 1- לא יכול להיות שהרבה מתפללים פשוט עונים לפני שהמקריא קדיש מסיים את כל המשפט? ככה זה נשמע לי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל