לתרומות לחץ כאן

קניה בחנות כשיש סתירה בין המחיר בשילוט למחיר שבמחשב

 

שאלה.

קניתי בצרכניה עוגיות, ועל המדף של העוגיות היה כתוב שיש מחיר מבצע כשקונים 2 חבילות, כשהגעתי לקופה זה לא עבר כפי המבצע, ואמרתי לקופאית שהיה כתוב ע"ז מבצע, והקופאית העבירה לי כפי מה שהיה כתוב במבצע, השאלה האם יש לחשוש שאכן היה בזה טעות, ולא היה ע"ז מבצע, או שהמבצע נגמר, שהרי במחשב לא עבר ע"ז מבצע.

תשובה.

ע"פ חוק הגנת הצרכן, המחיר הנקוב על האריזה או על המדף הם הקובעים את המחיר, והצרכניה מחוייבת למכור את המוצר כפי המחיר הנקוב שם. ועל כן, אף שעל פי דין תורה יתכן שאין חיוב למכור בסך זה, ואם מכרו ביוקר א"א לתבעם להשיב הכסף, מ"מ מאחר והם הסכימו לכך, אין כל חשש בזה, ואף שהקופאית אישרה זאת ולא המנהל או בעל הבית, מ"מ ודאי שיש לה רשות לכך.

ובצרכניה שהיא רשת של חנויות מסתבר שלא רק בגלל החוק הם מסכימים לשלם, אלא נח להם שיצא להם שם של רשת שמתחשבת בצרכנים ובחוק, וניחא להם לספוג את ההפרש במחיר, כדי שיצא להם שם של הוגנים וישרים.

אכן אם יש ספק שמא המבצע לא התחייחס למוצר זה בדיוק, אלא למוצר אחר הדומה לו, שבכה"ג החוק לא מחייב למוכר במחיר המבצע, יתכן שאין רשות לקופאית שמתעצלת לקום ולבדוק האם אכן המבצע על סוג זה ממש, ויש כאן חשש גזל. אולם בסתמא אין לחוש לכגון דא, אלא מסתבר יותר שאכן היה מבצע על סוג זה, ואו שהמבצע נגמר ושכחו להסיר את השלט, או שעדיין המבצע קיים ורק במחשב הוא לא מעודכן, ובשני אופנים אלו אין חשש גזל.

הרבנים המשיבים: הרב אליהו יפה והרב שרגא רוזנטל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל