לתרומות לחץ כאן

המשיך לגור בדירה שכורה בלי לחדש את החוזה

שאלה:

שלום לכבוד הרב.
לפני כחמש שנים שכרנו דירה וחתמנו על חוזה לחצי שנה.
בפועל גרנו כ11 חודשים שחמישה חדשים מהם אחר תום החוזה ללא חידוש חוזה(כמובן בהסכמה)
הודעתי למשכיר שאני מעוניין לעזוב(אני לא זוכר כמה זמן לפני העזיבה בפועל הודעתי לו) והוא אמר לי שהייתי צריך להודיע לו חדשיים מראש ככתוב בחוזה שכאמור נגמר.
אני מצידי אמרתי לו שהחוזה נגמר ואין לי התחייבויות.
האם עשיתי בסדר?
לציין שוב שאני לא זוכר כמה זמן לפני העזיבה הודעתי לו אבל נראה שהיה פחות מחדשיים.

תשובה:

שלום רב ושנה טובה,

חתמו על חוזה עם תנאים מסוימים ועבר זמן החוזה, והמשיך השוכר לדור בשתיקה של השוכר והמשכיר, נחשב שדר על דעת התנאים שכתובים בחוזה, ושניהם מתחייבים לתנאים הכתובים בחוזה. ולכן אם היה תנאי בחוזה שצריך להודיע חודשיים חייב לקיים את התנאי ולהודיע על העזיבה חודשיים לפני.

במקרה שעבר על התנאי צריך לשאת בתשלום על כלות החודשיים ימים. למשל: אם הודיע חודש וחצי לפני העזיבה צריך לשלם על חצי חודש. ואם הודיע חודש צריך לשלם על חודש נוסף.

חשוב לציין, שאם לא הודיע חודשיים לפני העזיבה, אך המשכיר מצא שוכר חלופי תוך זמן קצר, אין עליו לשלם אלא על הזמן שהדירה היתה פנויה ללא שוכרים.

גמר חתימה טובה

נפתלי בן חיים

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סימן שיב ס"ט, שאם המשיך לדור בשתיקה חייב לשלם את דמי השכירות שהיה בזמן החוזה. וה"ה כל התנאים שכתוב בחוזה ממשיכים בשנה שניה שממשיך ללא חוזה. ועיין ברמ"א סימן שלג ס"ח לגבי ש"ץ שנשכר לשנה והמשיך לדור בשנה שנייה. ועיין בנתיבות שחילק בין בית לש"ץ. ועיין בערוך השולחן סימן שלג סעיף ל שכתב לחלוק על הרמ"א ובין בבית בין בש"ץ אם המשיך בשתיקה מקבל על עצמו את התנאים הראשונים.

ואם המשכיר השיג שוכר חלופי מיד עם צאתו של הראשון, לא יוכל לתבוע מהשוכר הראשון דמים, מאחר וכבר יש אחרים שמשלמים לו, כמבואר בסמ"ע סימן שטז ס"ק ג. ועיין בקצות שם שאם שילם הראשון צריך להחזיר לו מעותיו..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל