לתרומות לחץ כאן

התרת נדרים בערב ר"ה שאחד היושבים אינו מבין היטב כל מילה

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: ידיד שאל כזה, שבירה ראש השנה בבית כנסת בעת סליחות אחד מן הג' אנשים היה גר צדק שהתגייר לפני שנה או קרוב לזה וקצת חדש לו הדברים והשפה, והיה קצת קשה לו לומר הקטע של התרה והרב גם היה בין הג' אנשים ואמר לו שיש לו לקרוא התרגום קודם שאם לא מבין מה שאומר לא יועיל לו כלום והבחור קרה כדי להבין ואמר אחר כך בעברית הנוסח. אולם קודם שנדע שהיה קצת קשה לו הוא אנה למי שהיה אומר הבקשה של התרה קודם, ומ"מ הרב לא חשש לומר יש לעשות עוד פעם.

והשואל רוצה לדעת אם הרב לא הקפיד על זה, ומ"מ אנה הכל מותרים וכו' עם עוד ה', אע"פ שלא מבין הכל האם זה מספיק? ושואל האם יש לחשוש שהוא לא אמר את כל הנוסח כראוי משום לחץ שאנשים שעמו מדברים וקוראים מהר ולו העברית שפה שהוא לא כ"כ בקי בנתיים ולא מהר בדברים שלא אומרים יום יום ואולי מפני בושה וחסר ידיעה הלכות אלו כראוי אמר בלי לשים לב? ואז לא העויל כלום? או כיון שאפילו ב' נחשב לבית דין חצוף ויכול לסמוך על זה בדיעבד ועלתה לו ההתרה?

נראה שהעניין היה לא לבייש האדם שם, אבל זה עכשיו חושש. ואם יש לו בעיה יש לעשות שוב פעם עכשיו?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

זה בסדר גמור. מספיק שהוא מודע למהות הענין ומה המטרה, אפילו שאינו מבין כל מילה. הוא הרי בעצם מבין שהמדובר הוא בהתרת הנדרים מכל הסוגים, והוא מבין שעל ידי אמירתו זו הוא מבקש התרה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל