לתרומות לחץ כאן

ברכת לישב בסוכה

שאלה:

בעניין אכילה בסוכה:
אם אוכל סעודה של בשר וירקות ללא פת:
האם חייב בסוכה בכל מקרה?
האם חייב לברך "לישב בסוכה"?

האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בדין זה?

תשובה:

שלום וברכה

מנהג העולם לברך ברכת לישב בסוכה רק על אכילת מזונות בשיעור כביצה, או פת כמובן.

מקורות:

הראשונים נחלקו מתי מברכים לישב בסוכה, יש אומרים שבכל כניסה ויציאה מהסוכה גם שלא בשעת אכילה יש לברך, ואפילו מאה פעמים ביום [אם היציאה היתה מהווה הפסק דבר שיש לו גדרים משלו], כך פשטות דברי התוס' בסוכה מה ב ורהיטת דברי הרמב"ם פרק ו הלכה יב, וכך פסק הגר"א, אבל מנהג העולם כדעת הסוברים הרא"ש פרק ג סי' ד ועוד וכן הביאו בפוסקים בשם רבינו תם, שאין לברך אלא בשעת האכילה וכן דעת הרשב"א ברכות יא ב ועוד, וכן פסק השו"ע בסי' תרלט, וכן מנהג העולם ראה משנה ברורה שם ס"ק מו. לצאת ידי כל הדעת, הנכנס לסוכה לישון וכדומה, יאכל גם מזונות כדי שיוכל לברך.

כיון שאכילת בשר וירקות דרך עראי מותרת חוץ לסוכה וגם דרך קבע שראוי להחמיר אינו חיוב ברור – אין לברך. ראה בענין זה שו"ע שם סעי' ב ובמשנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל