לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חלוקת הוצאות בין שכנים שמרחיבים דירתם

שאלה:

הרחיב דירתו לפני 12 שנה בבנין משותף, עתה השכן הגר מעליו רוצה להתרחב מעליו, חלק מהשטח יהיה מרפסת ללא קירוי, חלק יעשה לצורך מגורים, כמה עליו לשלם.
1. האם לפי מה שבפועל התחתון שילם לקבלן, או לפי מחיר השוק כיום.
2. האם צריך להשתתף עמו 50% ביציקת התקרה שהיא הרצפה של העליון בכל השטח או שיש חילוק בין היכן שמתעתד לעשות מרפסת.
3. ביסודות האם צריך לשלם לו 50% או כפי חלקו משאר דיירי הבנין באותו צד עד"מ אם יש 3 שכנים מעל התחתון א"כ עליו לשלם רק 25%.
האם צריך לשלם גם על היסודות וגם על העמודים.

תשובה:

שלום רב ושנה טובה,

 

תשובה לשאלה 1. צריך לשלם חצי מההוצאות שהיו לו בשעת הבנייה. אלא שיש להוסיף פיחות המטע שהופחת משעת הבניה ועד עכשיו. [היינו להוסיף ממד מטבע ולא מדד בניה].

תשובה לשאלה 2. צריך העליון להשתתף בכל השטח של יציקת התקרה 50% ולא משנה אם בונה שם חדר מקורה או מרפסת שאינה מקורה.

תשובה לשאלה 3 צריך להשתתף עימו בין בעמודים בין ביסודות. ונחלקו רבני בית הדין האם משלם 50%. וכשירצה השכן השלישי לבנות יקנה משניהם. או שישלם הדייר בקונה שנייה רק את חלקו – שאם יש שלוש דיירים משלם הוא שליש. ולהלכה צ"ע.

גמר חתימה טובה

נפתלי בן חיים

 

מקורות:

מבואר בראשונים (ב"ב דף ו) ובקצות (סימן קנו) שבשעה שבנה הראשון בונה על דעת שכשירצה השני להשתמש בבנייתו הרי הוא שותף עימו ויתן חלקו בהוצאה שנהנה ממנה. וה"ה בענייננו כשבונה העליון על הבניה של התחתון נעשה שותף עימו בבניה. אמנם אינו נעשה שותף אלא בחלק שבנה. לכן צריך להשתתף עימו בעמודים וביסודות. ובנוסף צריך להשתתף בכל היציקת התקרה שמשמש עתה לרצפת העליו, ולא משנה אם משתמש שם לחדר או למרפסת, מאחר ושניהם נעשים שותפים ביציקה שעשה הראשון.

החזו"א (ב"ב סימן ג סק"א) הסתפק כשהוזלו האבנים וניתן עתה לבנות בזול יותר, האם משלם לפי המחיר שהוציא, או נותן לו חצי מהעלות עכשיו לבנות, כיון שנהנה עתה רק בדמים מועטים – ואילו היה מוציא עתה לא היה צריך להוציא כ"כ. ופשט החזו"א שמשלם לו חצי הוצאותיו שעשה בשעת הבניה, שדעת שניהם שכשיבוא השני נעשה שותף למפרע וישלם חצי הוצאותיו. ולפ"ז כתב הגאון הרב שפרן שליט"א (קובץ הישר והטוב חלק ח עמוד לה) שה"ה אם התייקרה עלות הבנייה שאינו צריך לשלם לפי המחיר היקר עכשיו, אלא נעשה שותף בהוצאות שהוציא בשעת הבנייה. אלא שהוסיף שם הרב הנ"ל שיש לחשב את ערך מדד המטבע – שישלים לו את פיחות המטבע, ש5000 ש"ח לפני עשרים שנה שווים הרבה יותר מ5000 ש"ח היום.

ולכן בשאלה 1 צריך לשלם לפי ההוצאה שהוציא פלוס פיחות המטבע. בשאלה 2 צריך להשתתף עימו בכל השטח שנהנה, ולא משנה לאיזה מטרה משתתף. וכן צריך להשתתף הן ביסודות והן בעמודים, מאחר ונהנה משניהם – נעשה שותף בשניהם. ובקשר לשאלה 3 לכאורה נראה שצריך להשתתף עימו 50%, כמו שאם היו באים לבנות מתחילה היה צריך לתת חצי. ולמרות שיש דייר שלישי, אך מאחר והדייר השלישי לא בונה, אינו נכנס בשותפות, וכשיבנה יהיה שותף עם שניהם ויצטרך לשלם לשניהם. אמנם יש דיינים שחלקו על כך וסוברים שהשני שבא לבנות אינו קונה אלא חלקו ומשתתף בשליש ולא נעשה שותף לגמרי. והדבר לא הוכרע בין הדיינים. וצ"ע למעשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל