לתרומות לחץ כאן

יום כפור שחל בשבת – סעודת שבת בפלג המנחה

שאלה:

שלום הרב, בשנה זו שיוה"כ חל בשב""ק הבעל"ט למה אי אפשר לעשות שבת מוקדם (דהיינו אחר פלג המנחה) ולעשות קידוש ולאכול סעודה ואח"כ לפני השקיעה יקבל עליו קדושת יוה"כ והחמש עינויים?

תשובה:

שלום רב,

בשאלה זו דן כבר הגאון ר"י ענגיל בספרו גיליוני הש"ס (יומא פא,ב) אם ביום כזה שיש בו שתי קדושות שונות אדם יכול לקבל על עצמו קדושת שבת ולהתחייב בסעודת שבת, ואת קדושת יום הכיפורים לקבל רק סמוך לשקיעה, וסבר להוכיח שמכך שלא חייבו לעשות כך כדי לקיים מצות סעודת שבת בלא עיכוב תענית יום הכיפורים מוכח שלא ניתן לחלק בין הקדושות, אלא שצידד לדחות ראיה זו, ולפי שאפשר שלכתחילה אין טעם לחייב סעודת שבת בזמן התוספת כאשר לא ניתן לקיים מצוה זו בעיקר היום שהוא שבת, ופלפל בסברא זו אם נכונה היא. אמנם בסוף דבריו העיר, שבס' תניא רבתי סי' עח כתב שאדם שאוכל סעודה מפסקת אינו עושה קידוש באמצע סעודתו כיון שהוא חייב להפסיק לפני השקיעה. ולכאורה צ"ע מה החידוש שבדבר הרי ברור שכיון שמפסיקים לפני השקיעה אין קידוש, וצידד לחדש שזה גופא היה חידושו של התניא רבתי, שאף שאפשר להקדים ולקבל קדושת שבת אין חיוב בכך, כיון שסעודה שלא ניתן לקיימה בשבת עצמה אין חייבים בה בזמן התוספת.

מיהו לכאורה יש לדון עוד, שלכתחילה עיקר מצות סעודה נתקנה לאחר תפילת ערבית, וכיוןש אינו יכול לקיים את המצוה כתיקנה אינו מחוייב בה כלל.

אמנם עיקר דין זה תלוי בגדר זמן התוספת אם הוא כמו הלילה ממש, או שבלילה יש לשוב ולאכול כזית פת, וכבר נחלקו בכך הפוסקים, וראה עוד ש"ך ריש סי' קצו בשיטות הפוסקים בנדון זה אם נעשה כלילה ממש או לא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שבס’ תניא רבתי סי’ עח כתב שאדם שאוכל סעודה מפסקת אינו עושה קידוש באמצע סעודתו כיון שהוא חייב להפסיק לפני השקיעה ע"כ. מה בעיה שהסעודה המפסקת תהיה גם סעודת שבת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל