לתרומות לחץ כאן

סלולרי בשבת כשהאשה קרובה ללידה

שאלה:

שלום
האם מותר לשאת מכשיר סלולרי בשבת לאדם שאשתו צריכה ללדת על מנת שתוכל להזעיקו?
הנייד על שקט כמובן.
אשמח למקורות

תשובה:

שלום וברכה

חלילה וחס, המכשיר הסלולרי הוא מוקצה, וכרגע אין כל מצב של פיקוח נפש. מה שעשוי להתעורר מצב כזה אינו מתיר לשאת מוקצה, אדרבה אם היה כזה חשש עדיף היה שלא תצא מהבית כל השבת ותהיה יחד איתה… מה גם שאף שמאוד נעים שהבעל נמצא בלידה באופן עקרוני האשה יכולה להתפנות לבד באמבולנס לבית חולים… אין כאן ממש מצב של פיקוח נפש. אמת שמותר לבעל ללוות אותה כיון שזה מרגיע אותה ויש בכך צורך החולה, אבל לומר עד כדי כך שכבר עכשיו יהיה מותר לשאת טלפון שמא ואולי היא תזדקק לו בדיוק ביום זה, רחוקה מאוד הדרך… האשה גם יודעת היכן אתה נמצא וזה לא ממש רחוק ותמיד תוכל להזעיק אותך, לידה זה בדרך כלל לא מרגע אחד לשני…

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום אם מדובר בפלאפון רגיל שאינו יקר זה מן הסתם כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטל לצורך גופו. אם היא מתקשרת כדי שיזמין אמבולנס או שיבוא לקחת אותה זה כבר צורך של חושיב"ס

  2. יש כאן איסור דרבנן. [הרי הנייד הוא מוקצה מחמת חסרון כיס או כלי שמלאכתו לאיסור.]
    ויש כאן הרי ספק פיקוח נפש. ועל ספק פיקוח נפש, מחללים שבת באיסורי תורה וכאן זה דרבנן. [והגם שנכון כעת אין כל מצב של פיקוח נפש, אך מי אמר שבמהלך השבת, לא?].

    בדיוק כמו שכונני איחוד הצלה נוטלים בכיסם מכשיר קשר\ והרי בשבת בו תיתכן לידה, גם הבעל הוא בבחינת "כונן" .
    האם יש לך מקורות של רבותינו האחרונים?

  3. כונני איחוד הצלה אכן מקבלים קריאות בשבת והצורך בהם ברור, הבעל גם אינו מציל את אשתו, באופן עקרוני היא יכולה להסתדר היטב גם בלעדיו, וגם אין שום סיבה לחשוב שדוקא השבת היא תלד, זה צורך רחוק מאוד על הצלה שאינה בעולם ובזה לא התירו. זה הרבה יותר ממה שדנו הפוסקים לגבי בזיון המת לצורך מחקר עתידי, שפסק הנודע ביהודה שאם לא מדובר שעכשיו יש חולה לפנינו שזקוק לכך הדבר אסור, אף שברור שבעתיד זה יציל הרבה מאוד חיים!

  4. 1. ויש פעמים שכונני איחוד הצלה לא מקבלים קריאות, כי לא היתה 'הצלה בעולם'. מאי איכא למימר? שהרי לא ייתכן לומר שעברו עברה.
    2. הכלל הוא שספק פיקוח נפש מותר לחלל במלאכות דאורייתא וכאן מדובר על דרבנן.
    3. מעוברת בשלב סמוך ללידה וודאי שהיא לכל הפחות חולה שאין בו סכנה ועבורו פוסקים רבים מתירים לעבור על דרבנן כמבואר בסימן שכח.
    4. כתבתם "באופן עקרוני היא יכולה להסתדר בלעדיו"- ממש לא נכון. עבור יולדת התירו לבעל לנסוע באמבולנס. ומשום 'יתובי דעתא' התירו גם מלאכות האסורות מן התורה ורק דנו אם צריך לעשותן בשינוי או לא . ילקו"י סימן של.
    5. טרם דחיתם את הטענה שמדובר על הבעל שהוא בשבת כמו "כונן". ספק יקראו לו וספק לא. כמו שאר הכוננים שלא קוראים לכולם.

  5. שלום

    הליכה לבית כנסת מן הסתם חשובה לא פחות מפיצוח אגוזים בשבת – הוא לא לוקח את זה מחמה לצל או כדי להציל מגשם הוא לוקח כדי להשתמש וזה השימוש שלו עכשיו. על כן לכאורה פשוט שזה צורך גופו ועל המחמיר להביא ראיה

  6. אני חוזר על דברי, יתובי דעתא זה כבר אחרי שהיא נזקקת, להתיר לחלל שבת כי אולי יצטרך לישב דעתה, זה הרבה יותר מרחוק…
    כונן האפשרות שלו היא עצומה, סטטיסטית כל שבת יש כמה קריאות, כאן זה אולי ואולי… זו דעתי ואני מכבד את דעתך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל