לתרומות לחץ כאן

מעקה המרפסת האם מצטרף לשיעור הכשר סוכה

שאלה:

סוכה שיש בה זע"ז רק בצירוף הגדר, דהיינו שהגדר מחסר את השבעה טפחים שלה, גדר היינו מקום ישיבה כנהוג במרפסות היום, א' האם זה פוסל, וצריך זע"ז באותו מפלס, או שאפשר לצרף, ואת"ל שזה פוסל אם ימעט את החלל עד פחות משלושה לגדר, אפשר ומספיק בלבוד, או שצריך מפלס אחד ממש, ואין עצה אלא להעלות את הקרקע עד גובה הגדר.
יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

כיון שיש גובה עשרה טפחים מעל המעשה המקום הזה שמשמש כספסל מצטרף לשיעור הסוכה, ואין צורך שהכל יהיה במפלס אחד.

מקורות:

ראה סוכה ד א לענין חקק בסוכה, ושו”ת דבר שמואל סי’ רג, וביכורי יעקב סי' תרלד ס"ק ו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה

    לכאורה העניין בפלוגתא, יעויין בחוט השני שכתב לא כן, אלא דבעינן שיהיה לכה"פ זע"ז במקו"א. וכמדומה שיש עוד שאומרים כן, אא"כ לא הבנתי תשובתכם נכון, הנידון הוא לגבי הזע"זהראשון, אין מלבד הגדר זע"ז.

  2. אמת, אולם המנהג להכריע לקולא כדברי הדבר שמואל, בפרט כשהמצב דחוק ואין דרך נוחה אחרת, ראה הל' חג בחג סוכה עמ' סא ואילך. וראה ארחות רבינו ח"ב עמ' רכ בשם החזון איש שכל הויכוח הוא רק כשהמעקה גבוה עשרה טפחים, אבל בפחות ואני מניח שזה פחות אין חשש כלל, וכ"כ בס' הסוכה מילואין לפ"ה אות ו בשם הגרש"ז אויערבך, ובשבט הלוי ח"ח סי' קמה.

  3. שלום רב.
    במשכ"ת מהאורחות רבינו [ח"ב ר"כ] שאמר החזו"א שכל הנידון הוא במחיצות עשרה, כ"כ בס' פסקי תשובות בשם הארחות רבינו הנ"ל, אבל במחכ"ת עיינתי בפנים וש"כ ליהפך, ולשונו שם דהורה מרן שלא לשבת בקרקע הסוכה כמו שהיא אלא לשים דף קרש למעלה על המעקה לכל גודל הסוכה וקרש זה יהיה קרקעית הסוכה ולשבת עליו.
    כאמור הטעות כבר אצל הפסקי תשובות.
    ואולי שגיתי בהבנה, אודה לתגובתו.

  4. אמת. אני לקחתי את המקור מהפסקי תשובות ונראה שציטט בצורה לא מדוייקת. ומכל מקום הגרש"ז אויערבך והשבט הלוי התירו זאת בשופי כמבואר בשבט הלוי הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל