שאלה:
שלום לרב באור החיים הקדוש פרשת שמות פרק ג פסוק ח כתב שהשם לא העלה את עם ישראל ממצרים שעדין לא הגיע זמן הגאולה אשר קצב השם אם כן לכאורה הוא הדין לשלושת השבועות לא לעלות לארץ ישראל ובכלל מנין למהרחו שעברו כבר השבועות ? 2 מה ענין מוציא לעז על ראשונים וכי אני רוצה להחמיר לא מצד שאבותי עשו לא טוב אלא מצד שרצוני להחמיר ולא שאני יותר טוב? תודה רבה!!
תשובה:
שלום רב
למיטב הבנתי דברי מהרח"ו אינם אמורים כלל לענין השבועות, אלא שעל פי סוד הגלות היא רק באלף החמישי שהוא ההוד ולא לאחר מכן [אין לזה ענין עם השבועות, כיון שלמעשה עוד לא נגאלנו, ונשבענו שלא נעלה בחומה לבד בלא שבורא העולם יגאלנו בעצמו]. על עצם הנדון בתוקפם של שלוש השבועות בארץ ישראל בזמנינו ראה כאן בהרחבה.
אכן בנושא של מוציא לעז על הראשונים יש הגדרה מאוד עדינה, ברור שחומרא עצמית שאדם עושה אין בה לעז, ההגדרה הזו נאמרה רק לגבי הנהגות כלליות כמו תקנות מסוימות שרצו לעשות בכתיבת גיטין, שבזה שאתה עושה תקנה כללית אתה מוציא לעז על גיטין הראשונים.