לתרומות לחץ כאן

מעמד האשה – מנין שוויוני בבית הכנסת

שאלה:

שלום
, בישוב שלי יש "מנין משתף"./שווינוני. כמובן לא הלכתי לשם. מישהו שמתפלל שם, אמר לי שיושבים ללא מחיצה, אבל בנפרד. נשים עולות לתורה וקוראות בתורה. החזנים הם גברים, אבל נשים אומרות חלק קטן מהתפילה בקול- מעין חזנית לקטע פה ושם. לא זכר להגיד לי איזה.
זה מציק לי מאוד. מצד אחד בבית הכנסת אצלנו – בו יש מחיצה וגברים חזנים והכל רגיל. אבל הנשים לא רואות כלום ממה שקורה. המחיצה מסתירה הכל. קשה מאוד לשמוע משם את החזן. ובלי קשר לזה, קשה לי עם זה שנשים מאוד לא משותפות בתפילה, למרות שברור שמעמדם בבית ובחברה גבוהים פי כמה מהמציאות בבית הכנסת. ויש טענה מאוד רצינית לאלה שהולכים למנין השיתופי הזה. האם כל מה שהזכרתי לעיל שהם עושים בו הוא מנוגד להלכה? האם יש אפשרות הלכתית לשתף נשים בתפילה?
אודה על תשובה מפורטת.. המנין האמור היה גם בראש השנה, ומצד אחד חשבתי איזו התרסה לעשות את זה בראש השנה ומצד שני חשבתי למה מקומם של הנשים כל כך נמוך בתפילה..

תשובה:

שלום וברכה

ביהדות ענין הצניעות תופס מקום מרכזי במירקם החיים שלנו, לכתחילה כיון שכל כבודה בת מלך פנימה לא חייבו נשים בתפילה בציבור, אלא רק את הגברים, נשים יכולות להשתתף בתפילה בבית הכנסת כל עוד זה לא פוגע בערכי הצניעות, קרי מחיצה ופעילות גברית בלבד. מה שצריך להבין הוא שכולנו עבדי ה', כולנו בסך הכל באים למלא את תפקידנו, בית הכנסת אינו מקום לתרבות אלא מקום לעבודת ה', ובעבודת ה' כל אחד מנסה לקיים את חובתו בצורה הטובה ביותר. ממילא זה שהגבר הוא המצטרף למנין ולא האשה אין בכך עליונות של הגבר על פני האשה חלילה, כפי שהאשה בבית נקראת עקרת הבית – לשון עיקר הבית, והגבר לא אמור להיות מושפל מהביטוי הזה. אנחנו מנהלים את החיים ואת קיום המצוות וסדרי התפילה כפי שרוצה מאיתנו הבורא, ובזה כולנו עבדיו עושי רצונו. כולנו בטלים כעפר הארץ מול רצונו האין סופי, ואף אחד אינו מתגדל על פני השני. אם נפנים את התפיסה הזו נבין שאין כלל מקום לשאלה. אין כאן שום נושא של מעמד, אלא רצון משותף לדקדק במצוות. כפי שהאשה יש לה את מצוותיה אם זה נידה חלה הדלקת הנר ועוד. וכפי שכל חיי הרגש בבית הן מתפקידה של האשה, כך במצוות שהזמן גרמא או באירגון בית הכנסת האיש הוא המצווה ולא האשה.

כל תפיסה אחרת היא בעצם עיוות של כל התפיסה שלנו כאנשים דתיים.

גמר חתימה טובה ובהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל