לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשכור חוקר פרטי / בלש?

שאלה:

בס"ד
האם מותר בהלכה להיות בלש פרטי?
אדם שאני מכיר שאל אותי מפני שהוא חושד שאשתו בוגדת בו האם מותר לו לשלוח בלש פרטי?

בבקשה מהרב שיצרף מקורות אם הפוסקים דנו בזה
תודה

תשובה:

שלום רב,

באופן עקרוני אין מניעה מלשכור חוקר פרטי שיבלוש אחריה מה היא עושה בביתו בשעה שאינו נמצא או ברחוב וכד'.

אולם כדאי גם ליידע אותו שיש גמרא במסכת סוטה: “אמר רב שמואל בר רב יצחק: כי הוה פתח ריש לקיש בסוטה, אמר הכי [=כשפתח בלימוד מסכת סוטה אמר כך:] אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו, שנאמר ‘כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים”. וביאר בהגהות הרד”ל שם: “סבר לקמן בסוגיא לשון קינוי שמטיל קנאה בינה לבין אחרים, ולדעתו אסור לקנאות. ומשום כך אמר כאן שאין מזווגין אלא לפי מעשיו. כלומר, ואם חושב בדעתו שהיא פרוצה אף על פי כן לא יקפוץ לקנאות לה ולהטיל קנאה בינה לבין אחרים אלא יפשפש במעשיו וישוב בתשובה אולי על ידי זה יטיבו מעשי אשתו גם כן”.

אין בכוונתי לומר שאם אכן היא בוגדת בו כנראה שהוא ראוי לזה. ממש לא, חס וחלילה. אלא כוונתי לומר במקום שישקיע בבלשים וחוקרים שטוב לא יצא מזה. כלומר, רמת האימון יורדת לאפס בין אם הוא מצא משהו ובין אם לאו, וגם אם ימצא משהו, אח"כ יבואו השאלות האם מותר לי להמשיך איתה או לא, וכו'. שישקיע בזוגיות באימון ההדדי, ובסופו של דבר החשדות כבר יפוגו לו מאליהן.

שנה טובה כתיבה וחתימה טובה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב,
    החלק הראשון של השאלה היה:
    האם מותר בהלכה להיות בלש פרטי?

    לענ"ד כבד הרב לא ענה על זה.
    מהמעט שמצאתי הרה"ג בקשי דורון במאמרו "חוקרים פרטיים בהלכה ובמשפט הכללי" כתב הרב: "הבהרתי לשואל שהמקצוע אסור משום "לפני עיוור לא תתן מכשול"… ואם חוקר עומד ומתבונן שיהודי עובר עבירה מחובתו למנוע אותה ממנו ולנסות להצילו…". הרב ממשיך ומסביר לשואל שכל עבודתו זו כרוכה באיסורים חמורים דוגמת גזל, לשון הרע, רכילות. הרב טולידאנו פוסק שיש להתרחק מעדותו של חוקר פרטי "שקשה לסמוך על עדות חוקר פרטי". אך בחוקר פרטי ירא שמים מתר הרב בדוחק וזאת רק כשנתמנה על ידי בית הדין.
    אשמח לתשובתו של הרב. תודה רבה

  2. אכן. לא השבנו על הרישא.
    המקורות שהבאת כאן עוסקים בדיעבד כיצד להתייחס למידע שהם מספקים. אלא שאתה מוציא כמה קטעים שמתייחסים לעצם העבודה הזו אם היא מותרת או אסורה. מדברי הרה"ג ר' אליהו בקשי דורון נראה שבכל מקרה היא אסורה. ומדברי הגר"מ טולידאנו נראה שהיא מותרת, אלא שבדרך כלל קשה לסמוך עליהם בפרט שצד אחד מביא אותם, וזה ברור. הלכה למעשה אני לא יודע להשיב, אם כי אני יותר מתחבר לדברים שכתב הרב בקשי דורון. לכאורה מאחר שהוא רואה שנעשה עבירה הוא חייב למנוע אותה, ומן הסתם ישנם סיטואציות שהוא גם יכול למנוע אותה. לגבי הלשון הרע דווקא בזה אפשר קצת להתפלפל. אבל מאידך אולי אפשר לומר סברא שאילו לא היה כלל בלשים וחוקרים פרטיים אולי כמות העבירות היתה גדולה יותר. אני לא בטוח שבסברא זו ניתן לדחות את הטיעון שהעלה הרב בקשי דורון, אלא רק מציג את הנושא. אכן אין לי תשובה הלכה למעשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל