שאלה:
כידוע לי רוטב (ומן הסתם שמן זה ג"כ נקרא) אוסר מכלי לכלי. אך לא ידוע לי כמה אוסר את הכלי השני, ואם היה אוכל בסיר הבשרי מה דינו?
וכן, אם לא ידוע אם היה לחלוחית האם אומרים שסביר להניח שהיה יבש או שנאסור? ואם *אח"כ* ראו שיש שמן אבל לא ידוע מה היה בשעת מעשה?
תודה
תשובה:
שלום רב
בסיר בשרי שניתז עליו רוטב חלבי הדין כך: אם יש בתכולת הסיר הבשרי פי שישים מההתזה, הרי היא בטלה והמאכל מותר , אך הסיר צריך הגעלה [אא”כ התיז על המכסה שאז הוא לבדו צריך הגעלה]. ואם אין פי שישים התבשיל אסור והסיר צריך הגעלה [ראה שו”ע יו”ד סי’ צב סעי’ ה]. במקרה שהסיר עצמו נגע אף פעם אין פי שישים…
לגבי השאלה אם צריך להגעיל את כולו או רק את מקום ההתזה נחלקו הדעות, ראה פרי מגדים סי’ תנא משב”ז ס”ק יז, וראוי להחמיר בזה.
בנוגע למגע יבש כידוע אין מעבר של איסור מאחד לשני, אם יש לך אם היה יבש או לח, תכשיר, אבל שים לב מה סתם לחץ ומה אמיתי…
במקרה רגיל סביר שלא היה ליכלוך.