לתרומות לחץ כאן

פתיל צף ביום טוב / רחצה ביום טוב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
1. הרב פסק להתיר חיבור פתיל צף ביו"ט. השאלה היא – במידה והלוחית שעם אינה נקובה לגמרי מעבר לעבר, אלא רק חלקית. האם זה עדיין מותר?
(הערה: במאמר מוזכר היתר לעשות נקב חדש בכלי שזורקים אותו בתום השימוש)

מלאכת בונה בשבת

2. האם מותר (ספרדים) לכוון שעון לבויילר, ולהתקלח ביום השני של ראש השנה (אין דו"ש)?

מה הדין עבור חולה? ואם מותר, האם כל גופו? (בשבת התירו לו כל גופו, בדו"ש)

ומה הדין כאשר משתמש במים (הרותחים מהמקלחת) לאוכל נפש?

לכאורה הרב התיר כאן משהו, אבל לא ברור בדיוק –

רחיצה ביום טוב – בראש השנה

שבוע טוב ומבורך

תשובה:

שלום וברכה

לגבי הכנסת פתיל צף ביום טוב נחלקו הדעות: ראה ס' הלכות המועדים עמ' שצז שהביא מדברי הגרש"ז אויערבך המובא בשש"כ שהקל בזה, אולם מחבר הספר שם האריך להוכיח שלא כדבריו, וכיון שהדבר נתון במחלוקת אם יש בזה איסור של מכה בפטיש או לא, יש להכין מערב יום טוב לכלל הדלקות ולא להכנס לספקות.

אדם שסובל מזיעה, ונצרך מאוד להתרחץ ביום טוב, אם יש אפשרות שיתרחץ ממים שהוחמו מערב יום טוב (מיחם וכדו’) אם הוא ספרדי יכול לרחוץ בהם כל גופו, ואם הוא אשכנזי ירחץ בהם אבר אבר.

אם אין לו מים במיחם שוהחמו מערב יום טוב, יכול להשתמש בדוד שמש רק אם יפתח את הברז לצורך אוכל נפש כגון לצורך שטיפת כלים במטבח וישאיר את זרם המים פתוח ואז יוכל לרחוץ במים אלו. ויש מתירים בכל מקרה, ובקטנים יש להקל יותר.

ולדעת השולחן ערוך הרב מותר אף לפתוח את המים לצורך רחיצת פניו ידיו ורגליו ולאחר מכן להשאירו פתוח לרחיצת אבר אבר של גופו.

אסור להדליק בוילר בחג גם על ידי גוי, כיון שזה כרוך בהפעלה חשמלית האסורה אפילו לצורך אוכל נפש, וממילא גם אסור להנות מזה.

לגבי סבון: השימוש בסבון יעשה רק בסבון נוזלי. כמובן יש להזהר מאוד מסחיטת השיער!! לכן אין לסבן את מקומות השיער אלא תחת זרם מים ממש שאז אין שימוש וצורך בסחיטתם.

מקורות:

שו”ע סי’ תקיא ס”ב ובמשנ”ב ס”ק יא וס”ק יח, לגבי דוד שמש, עי’ שש”כ פי”ד הערה יז שמסתבר שדינו כמים שהוחמו בשבת ויו”ט עצמם, ולפי זה יש לאסור אף לד’ השו”ע, וכאשר משתמש בו לצורך אוכל נפש שמותר להמשיך להשתמש בו ר’ בשו”ע הרב שם סעיף א’, ובקובץ מבית לוי יד עמוד כד בשם הגר”ש וואזנר שמותר לצורך להשתמש בדוד שמש לרחיצה. וראה עוד באבני ישפה חלק ג’ סי’ נ”ה שהאריך בענין זה.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    את מה שכבוד הרב השיב, כבר עיינתי באתר לפני ששאלתי את השאלה. לכן, ברשותכם, אבקש לחדד את השאלה.

    1. במקור הראשון (שבשאלה לעיל) נראה שכן מותר להכניס פתיל לתוך השעם, לכתחילה. השאלה שלי היא לגבי שעם שלא מחורר לגמרי.
    פשוט התפרסם לפני כמה ימים, אולי ברדיו, שהתירו. ולא ברור לי איך זה לא מכה בפטיש.

    2. בנוגע לשאלה השניה לעיל, מדובר על הפעלת הבויילר באמצעות שעון שבת, ולא באמצעות גוי. זה נראה, לכאורה, יותר קל –
    http://din.org.il/2015/11/03/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91/
    ועפ"י הרעיון, שמוזכר במקור השני בשאלה שלי, שיעשו שימוש לאוכל נפש במים שהוחמו בבויילר, האם זה יכשיר את המים גם שלא לצורך אוכל נפש?

    תודה ???

  2. 1. הבעתי את דעתי בכל מקרה לחשוש לכך שזה מכה בפטיש ואין כל בעיה להיות מוכן לזה מראש…
    2. אינני רואה הבדל בין גוי לשעון שבת, יש גזירה לגבי מים שהוחמו בשבת, לא משנה באיזו צורה, ובכל מקרה ראה בקישור שציינתי, שיש מקום להקל כאשר פתחו את הברז לצורך אוכל נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל