לתרומות לחץ כאן

שחיינו על כוס קידוש חדש

שאלה:

ערב טוב
כבוד הרב
השאל שלי האם צריך לומר שחיינו על כוס של קידוש חדש .
תודה רבה אם הקבל תשובה
ושבת שלום
כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

המנהג הרווח היום שלא לברך על כלי בית וכדומה אפילו הם יקרים וחשובים, אלא רק על בגד חדש או פרי חדש, ראה שו”ת חתם סופר או”ח סי’ נה וסי’ קנו, ויש שנהגו מחמת כן לברך על פרי חדש ולפטור את הכלי החדש, וזאת משום שברכה כזו על כלים חדשים לא הוזכרה בגמרא ובראשונים, והיא מנהג מאוחר יותר. כמו כן, הדבר תלוי מאוד במצבו של הרוכש, אם נחשבת היא חשובה לו באופן מיוחד ועוד ספקות, אלא שכמובן המברך לא הפסיד, שכך היא סתימת דברי השולחן ערוך ושאר אחרונים בסימן רכג.

שנה טובה ומבורכת.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מש"כ דברכת שהחיינו על כלים חדשים לא הוזכרה בגמ' וראשונים, ע' משנה ריש פ' הרואה שמפורש שקנה כלים חדשים מברך שהחיינו. ואולי כוונת הרב למש"כ המג"א סי' רכג ע"פ תוס' סוכה מו.

  2. לאיזה ח"ס נתכוון מר ולא שמעתי ממנהג כזה ויעויין בבה"ט הל' חנוכה שמהרש,ל בירך כל יום שהחיינו על מנורה חדשה.ובודאי דהכל תלוי אם יש לו שמחה מזה או לא ולפעמים יש לו פחות שמחה מבגד מאשר מכוס כסף חדש יקר.

  3. כנראה בזמן מהרש"ל דובר על משהו שהיה חשוב מאוד, כיום המנהג כדברי המגן אברהם הידועים שהביא המגיב הקודם שלא ראה נזהרים בזה, וכל שכן בזמנינו שהוא דור של שפע והבתים מלאים בכלים מכלים שונים… אולי כוס חשובה מאוד מכסף שעולה סך רב יש לברך..

  4. המג"א ותוס' בסוכה לא מחלקין בין בגדים או כלים חדשים שהתוס' כתבו דמברך רק על מה שבא מזמן לזמן ואנחנו בודאי לא נוהגין בזה כתוס' שהרי בעל תוקע לובש בגד חדש

  5. אני מבין מכל המשנה ברורה בסי' רכג שמחמת הנימוק שהבאתי אכן התקבל המנהג שלא לברך על כלים חדשים אא"כ מדובר במשהו מאוד משמעותי, ופוק חזי מאי עמא דבר, אבל ברור שהמברך לא הפסיד שהרי כך היא שורת הדין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל